Zuid-Thailand (zie ook bij video's aflevering 2 !!)

3 november 2014 - Bangkok, Thailand

Hallo lieve blogvolgers,

Hier is het vervolg op ons reisverhaal en de tweede aflevering van onze reismovie staat ook online! (bij video's) Kijken dus!!  ;)

Dag 6     21-10-2014         Koh Phangan

Na een treinreis van 12 uur, 1,5 uur met de bus en 3 uur op de boot komen we in de middag aan op het eiland Koh Phangan. Hier gaan we onze PADI Open Water duikcursus doen, hiermee haal je je duikbrevet tot 18 meter. We hebben een mooie accomodatie, Hacienda Beach Resort, een leuk bungalowpark met een restaurant en zwembad aan zee. Meteen deze middag doet Jell haar proefduik in het zwembad met de duikinstructor om zeker te weten dat ze haar cursus gaat doen. We hebben een fijne instructrice, Cass, ze is half Nederlands en half Zuid-Afrikaans, haar vriend is ook duikinstructor en heeft deze dagen geen gasten en duikt met ons mee. Ze zijn heel duidelijk qua instructies en praten goed Engels waardoor het voor ons beide goed te begrijpen is, wat natuurlijk niet onbelangrijk is bij duiken! Na de kennismaking gaan we meteen aan de slag met de theorie, zodat we dat morgenochtend kunnen afronden met het theorie-examen. Dat is toch wel ff pittig alles in het Engels, want je wilt niet alleen die toets halen, maar het ook daadwerkelijk begrijpen en vanaf morgen in de praktijk kunnen toepassen.

Dag 7     22-10-2014         Koh Phangan – PADI duikcursus

Na gisteravond de hele avond gestudeerd te hebben vanuit het PADI-boek en een dvd met instructies, zit de theorie er nu bij beide zo goed als in! Vandaag beginnen we met uitleg over de tijd en diepte die je per duik maximaal mag duiken, zodat je longen niet ‘ziek’worden. Ook de rustpauzes tussen 2 duiken in is afhankelijk van de diepte en lengte van je eerste duik. Hierbij hoort een heel schema waarop je dit precies kunt aflezen. Een heel belangrijk onderdeel van duiken, want het gaat om je zuurstof en dus je leven. Hierna doen we ons theorie-examen, wat goed ging! Bart 4 fouten, Jell 2 fout van de 50 vragen, happy! Meteen onze duikuitrusting aantrekken en het zwembad in voor de eerste oefeningen in het zwembad zoals, duikbril leegmaken, duikbril afzetten en weer op doen onder water, oren klaren tegen de waterdruk, elkaar helpen in nood, bijweinig en geen lucht etc. Een heleboel op de eerste dag, moe maar voldaan sluiten we deze eerste duikdag af met een heerlijke Thaise maaltijd, bereid door een lokaal mevrouwtje.

Dag 8     23-10-2014         Koh Phangan – PADI duikcursus

Vandaag gaat het echte duiken beginnen, we varen met de boot naar Sail Rock, een verdwaalde rots in de open zee. Hier zitten veel soorten tropische vissen en koraal. Het water is zo warm!! Zo ver op zee en dan zo warm als badwater, heerlijk! De eerste duik is een ‘fundive’hierbij hoeven we geen oefeningen van onze cursus te doen maar alleen kijken en genieten van al het moois onder water. We hebben zoveel mooie vissen gezien, allerlei kleuren en groottes, koraal en planten. Heel cliché maar waar: het is echt een totaal andere wereld. Na een Thaise lunch op de boot gaan we voor onze tweede duik, hierin gaan we de zwembadoefeningen van gister herhalen, maar dan in het open water. Dat ging allemaal goed en hebben daarna relax rond gezwommen tt ode lucht in onze duikflessen bijna op was.

Dag 9     24-10-2014         Koh Phangan – PADI duikcursus

Onze derde en laatste duikdag alweer, net zoals gister gaan we weer naar Sail Rock. Vandaag doen we onze laatste twee duiken van de Open Water cursus, we doen de laatste oefeningen in de derde duik, waarna we de laaste duik zelf doen, en dan als het goed is ons certifictaat hebben behaald. Tijdens de laatste duik is de stroming een stuk sterker dan gister waardoor er veel zand rondgaat en het zicht minder goed is. Tijdens het zwemmen is Bart ineens weg, door het mindere zicht is hij achter een andere instructrice met blond haar aan gezwommen die ineens zag dat ze er 1 teveel had.

Gelukkig hadden ze ons snel genoeg gevonden, want de regel bij het duiken is als je je buddy niet binnen 1 minuut gevonden hebt moet je naar de oppervlakte gaan en daar op elkaar wachten, om te voorkomen dat je in je uppie zonder zuurstof kan komen te zitten. Weten we ook meteen hoe het is als je elkaar ineens kwijt bent, en dat omstandigheden als een stroming grote invloed kunnen hebben op je zicht en route onder water. We kunnen onszelf na deze laatste duik feliciteren want we hebben onze PADI Open Water gehaald!! ’s Avonds zijn we gaan eten met twee anderen die bij Hacienda slapen, en daarna een aantal potjes gepooled en toen zat ons duikavontuur en verblijf op Koh Phangang erop, de volgende dag vertrekken we voor twee nachten naar het buureiland Koh Samui.

Dag 10  25-10-2014         Koh Samui

Met de boot van 12.30 vertrekken we naar het eiland Koh Samui, wat ongeveer een uurtje varen is vanaf Koh Phangan. Koh Samui is een stuk duurder dan het vorige eiland, zeker qua taxi’s betreft, deze prijzen zijn belachelijk voor Thaise begrippen, maar goed we wilden toch graag naar ons hotel en lopen was veel te ver. Eind van de middag komen we aan in ons verblijf en gaan meteen voor de laatste uurtjes van de dag naar het strand wat op 300 meter lopen ligt. Deze avond hebben we heerlijk gegeten op een zogeheten foodmarket, een markt met allemaal Thaise eetkraampjes waar je allerlei verschillende gerechtjes kan eten voor heel weinig geld. Thaise mensen kunnen zo goed koken, en lokaal eten is zo lekker met verse groente en eigen kruiden! Zo ook vanavond weer!

Dag 11  26-10-2014         Koh Samui

Vandaag slapen we eerst sinds een aantal dagen weer lekker uit en houden deze dag een stranddag! Lekker niksen, in de zon liggen, yathzeeen en met de frisbee overgooien in de zee. De avond weer lekker gegeten op de foodmarket en onze tassen inpakken voor het vertrek morgenvroeg naar Krabi!

Dag 12 27-10-2014         Krabi

Om 5.30 opgestaan, 06.00 taxi en om 7.30 de boot naar Surat Thani en vanaf daar de bus naar Krabi. Bijna in Krabi stopt de bus ineens, ze roepen iets maar niemand kan het verstaan, iedereen moet de bus uit, de tassen worden op straat gegooid en met een ? op ons gezicht pakken we onze tassen en kijken waar we in godsnaam zijn. Blijken we op het busstation te zijn?! Een Thais busstation dus... haha! We hebben al onze spullen, dat is het belangrijkste, en vervolgens gaat Bart vragen wat de bedoeling is. We worden verdeeld over kleine busjes die ons naar de accomodaties brengen. We hebben een heel mooi resort, Baan Suan Resort. Het is nog vrij nieuw, mooi zwembad en mooie huisjes die uitkijken op het zwembad. Die avond in het restaurant gegeten op het resort, haha dat was 1 keer en nooit meer. Zo mooi als het resort is, zo slecht is het eten!

Dag 13  28-10-2014         Krabi

Het gratis ontbijt wat bij ons verblijf hoort is net zo slecht als het avondeten van gister, maargoed het vult de maag! We hebben voor vandaag een scooter waarmee we naar de Tiger Cave gaan. Dat is een tempel boven op een rots gebouwd waar we met 1.237 treden naar toe moeten lopen. In de vochtige benauwde hitte van 33 graden valt dat niet mee!! Op ¼ van de tocht komen we een hele apenamilie tegen die in het bos wonen, zo leuk en grappig zijn apen, ze drinken hier zelfs cola uit een flesje haha! Compleet bezweet en uitgeput komen we boven aan, en gelukkig is het meer dan de moeite waard! Het uitzicht is prachtig en de tempel zelf ook op zo’n bijzondere plek. Na dit moois moeten we ook weer 1.237 treden terug naar beneden. Onderweg motiveren we mensen die uitgeput staan uit te rusten halverwege, we zeggen dat ze er bijna zijn en dat het de moeite waard is. Helpt altijd! Onze kuitjes moeten erg wennen aan dit gebeuren en spierpijn zullen we zeker gaan krijgen! Terug met de scooter kunnen we lekker uitwaaien en eten deze avond in het gebied aan de kust, met heerlijk thais eten dit keer.

Dag 14  29-10-2014         Krabi

Vandaag staat de 4 Islands Tour op het programma. Met een longtailboat varen we langs de vier mooiste eilanden die voor de kust van Krabi liggen. Het zijn de ultieme bounty eilanden waar we altijd van droomden, onbewoond, kristalhelder water en witte stranden met palmbomen! Op een aantal plekken kunnen we snorkelen en lekker relaxen in het warme heldere water.

Dag 15  30-10-2014         Krabi

Weer een scooterdagje vandaag, nu rijden we naar het nationaal park Khao Phanom Bencha. Hier hebben we een stukje door de jungle gelopen, het is echt zoals in Burgers Busch maar dan echt! Net zo vochtig en drukkend warm als ze daar namaken. Mooie watervallen gezien en Bart ook gevoeld want die ging in het water bij de laatste. Op de terugweg gestopt bij een lokaal Thais eettentje waar we voor 2,50 zo lekker hebben gegeten! De Thaise vrouwen kunnen zo goed koken, je ziet veel minder mannen dan vrouwen in de keukens hier. De avond was lekker lui met eten en daarna een film kijken in ons huisje.

Dag 16  31-10-2014         Krabi

Deep Water Solo Climbing is de titel van onze dag vandaag. Met twee canadezen die we op ons resort ontmoet hadden gaan we met een groep klimmen op rotsen in de zee, zonder touwen, wanneer je valt plons je in het water. Het was een van Barts dromen om dit een keer te kunnen doen. Jell heeft een poging gedaan en een sprong gemaakt maar heeft het daarna lekker bij snorkelen en foto’s maken gelaten, te moeilijk qua klimroutes en te eng zonder touw haha. Bart heeft heleboel routes geklommen en sprongen gemaakt van 15-20 meter. Het was een hele leuke groep met veel Amerikanen en Canadezen, een lekkere lunch op het strand. Zo mooi en leuk deze dag op het water was, zo jammer was het einde van de dag. Vanaf Tonsai Bay waar we sochtends ook met de boot naar toe waren gegaan voor 100 Bath, moesten we ook weer terug met de boot naar ons strand, Ao Nang, wat dus alleen per boot bereikbaar is. Het was het einde van de dag, en we wilden weer een kaartje kopen voor 100 Bath, maar nee dat kon niet want de boot ging pas per 8 personen, maar  aangezien er geen mensen meer op het strand waren die ook daarheen gingen kregen we 2 keuzes: of 800 Bath betalen voor de boot, of daar blijven (?!) Wij boos natuurlijk want het is gewoon oplichterij, de boten varen sowieso om de crew naar Ao Nang terug te brengen, en dat waren zeker 8 personen, maar goed we wilden toch graag in ons eigen bed slapen en niet onder een boompje op het strand, dus hebben we 8x teveel betaald en lachen zij zich een ongeluk dat ze weer een toerist teveel hebben laten betalen. Zoals we al een aantal keren tijdens de reis hebben gehoord: Welcome to Thailand!

Dag 17 01-11-2014         Koh Phi Phi – Maya Bay

Met de Ferry boot naar het eilandengroepje Koh Phi Phi gebracht waar we vanuit daar op een campingtrip gaan naar Maya Bay. Maya Bay is bekend van de film ‘The Beach’ met Leonardo di Caprio, die daar is opgenomen! Het is een super toeristisch eiland en hordes mensen willen daar iedere dag naar toe, maar het is niet toegestaan om daar te slapen, BEHALVE als je de Maya Bay Campingtrip hebt geboekt! Zoals wij gedaan hebben! Om 15.00 vertrekken we uit de haven van Koh Phi Phi en snorkelen op een aantal plekken onderweg, en komen rond 17.00 aan in Maya Bay waar de laatste toeristen vertrekken. We hebben het strand bijna alleen voor onze groep (ongeveer 25 personen). Daarna hebben we een Thais avondeten op het strand en krijgen we allemaal een bucket en doen drankspelletjes, om 21 uur hebben we nog een bbq met kip en stokbrood en gaan we zwemmen in het donker. Normaal gesproken ga je met de groep om 23 uur terug naar de boot waar je dan in de baai slaapt, maar de golven waren deze avond schijnbaar te hoog, waardoor de boot teveel op en neer gaat en moesten we op het strand overnachten, wat eigenlijk niet toegestaan is. Veel droge spullen hadden we niet meegenomen van de boot omdat we daar zouden slapen, en Jell was niet heel blij om tussen de beesten (met name veel krabben, spinnen en torren) te moeten slapen, maar heeft zich goed gehouden.

Dag 18 02-11-2014         Maya Bay – Koh Phi Phi

Om 06.00 weer wakker worden om nog steeds als enige op het strand te zijn, dat is echt super gaaf gevoel! Daarna gaan we de groepsfoto’s maken als aandenken aan deze leuke trip! We gaan om 08.00 terug op de boot, en dan zijn er al zeker 100 andere toeristen te vinden in de baai, kun je nagaan hoe grote mierenhoop dat smiddags is! Onderweg nog gesnorkeld op een hele mooie plek en rond 09.30 komen we weer aan in de haven van Koh Phi Phi. Hier moeten we ons vermaken tot 15 uur want dan gaan we met de boot terug naar Krabi en vliegen we vanaf Krabi naar het noorden, Chang Mai, waar we voor 5 dagen blijven.

Dat waren onze avonturen weer voor nu! We gaan nu in Chang Mai een 2 daagse jungle trip doen waarin we gaan bamboo raften, naar een olifantenkamp en gaan lopen door de jungle en slapen in een hut. Daarna hebben we de nachttrein naar Bangkok en gaan vanuit daar nog 3 dagen naar het nationaal park Kanchaburi, daarna terug naar Bangkok waar we 11 november naar Jakarta, Java vliegen. We gaan genieten van onze laatste 8 dagen Thailand! We hopen dat jullie net zo genieten van onze verhalen en filmpjes zoals wij dat hier doen!

Heel veel liefs,

Bart & Jelleke

1. Hans en Tonny:
    3 november 2014
    Lijkt me super om zo tussen de vissen en het koraal te zwemmen!
    Goeie conditie als je 1260 treden in die hitte kunt klimmen!
  2. Eva en Niek:
    3 november 2014
    wooooow wat ontzettend mooi weer allemaal :)! We kijken alweer uit naar video 3!

XXX
  3. Ineke Berntsen:
    Wat een geweldige reis tot nu toe! Dat belooft nog wat1
    Kijk al weer uit naar jullie volgende verslag en video!!
    Veel groeten
  4. Ingrid:
    3 november 2014
    supermooie verhalen,het is wel een hele lange en luxe vakantie,door de afwisseling hoef je je geen moment te vervelen.heel veel plezier nog .
  5. Danielle & Livaine:
    3 november 2014
    Ongelofelijk mooi wat jullie allemaal meemaken daar! Nu al een tijd om nooit meer te vergeten. Geniet er maar lekker van. Jullie eerste maand zit er alweer bijna op.. time flies...
    Dikke kus!
  6. Thea:
    3 november 2014
    zo,zo, wat een verhalen allemaal.
    maar dat overnachten op het strand is toch wel heel bijzonder, buiten die beesten dan wa...brrr
    Geniet nog maar volop en kiek wel uut.
    Groetjes Thea
  7. Brenda:
    4 november 2014
    Gaaf joh! Geniet! Liefs van ons allemaal.
  8. Anneke Scheer:
    4 november 2014
    Heb genoten van jullie verslag en de video! Nou Jell ik hoop dat Bart als een dienaar heeft staan waaien met een palm blad om al het ongedierte van je weg te houden de nacht op het strand!
    Ik vind het knap om überhaupt een oog dicht te doen!
    Liefs