Australië - Oostkust 3 (zie aflevering 12 bij video's)

20 april 2015 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Hallo lieve blogvolgers,

Hier alweer ons laatste verhaal vanuit Australië, inmiddels zitten we al in Zuid-Afrika waar we volop van de safari’s en de geweldige dieren aan het genieten zijn. We zijn Australië zeker nog niet vergeten, het was een geweldig land en we hebben weer zoveel ontzettend mooie dingen mogen zien en doen! Geniet van ons verhaal zoals wij dat hier ook doen!

Dag 160  25-03-2015       Airlie Beach – Bowen – Townsville

Vanuit Airlie Beach rijden we richting Bowen. We stoppen onderweg bij een reusachtige mango van wel 10 meter hoog. Dat is schijnbaar een ding in Australië, want we hebben ook al een reusachtige banaan en ananas gezien. In Bowen gaan we naar de Flagstaf Hill Lookout, een prachtig uitzicht over een baai met felblauw water met een paar eilandjes erin gelegen en golvende bergen op de achtergrond. Het weer is zonnig en helder waardoor het uitzicht extra mooi is! Verder is er in Bowen niet zoveel te beleven en rijden we door naar Townsville waar we vannacht overnachten. We rijden naar de Castle Hill Lookout, boven op een rots midden in de stad, wederom met een geweldig uitzicht. Hier lunchen we en doen daarna een paar korte wandelingen naar verschillende uitkijkpunten. Na deze stop rijden we het centrum in, rijden langs de boulevard en zoeken daarna een camping op voor vannacht.

Dag 161  26-03-2015       Magnetic Island

Vlak voor de kust bij Townsville ligt Magnetic Island. Een eiland met prachtige baaien en een relaxte sfeer. In de ochtend pakken we de Ferry vanaf Townsville en zijn in twintig minuten op het eiland. We hebben een buspas gekocht voor de hele dag, maar er zijn maar een paar wegen op het eiland dus je bent heel snel van A naar B. Als eerste gaan we naar Horseshoe Bay waar Bart probeert wat vissen te vangen en Jell lekker op het strand van het mooie uitzicht in de baai geniet. We hebben onze koelbox met ijs meegenomen en maken een heerlijke lunch op het strand met een koud blikje cola erbij. Hierna pakken we de bus naar de Forts Walk. Een hele mooie wandeling naar het hoogste punt van het eiland waar twee oude forten uit de oorlog staan. De uitzichten tijdens de wandeling en boven op de top zijn fantastisch. Omdat we meer tijd hebben genomen voor de foto’s en het genieten van de uitzichten hebben we nog maar 20 minuten om naar beneden te gaan om de bus van half drie te kunnen halen. Aangezien de volgende bus pas anderhalf uur later gaat willen we deze perse halen omdat het anders zonde van de tijd is. We zijn tenslotte maar 1 dag op het eiland. Dus we besluiten bijna het gehele pad naar beneden te rennen, op slippers, in 35 graden... Misschien niet het slimste idee, maar we hebben de bus wel gehaald en daar ging het om! Deze bus brengt ons naar Picnic Bay, helemaal aan de andere kant van het eiland. Hier is een afgebakende zwemzone waarin je dus gewoon kan zwemmen zonder last te hebben van de gevaarlijke kwallen. Bart heeft hier vanaf de pier nog wat gevist maar het was geen succes vandaag. Het is inmiddels tegen half zes en we besluiten de bus terug te pakken naar Horseshoe Bay, waar we vanochtend ook waren, om daar de zonsondergang te bekijken en een lekkere fish and chips op het strand te eten. De zonsondergang was prachtig met de zwarte palmbomen op de voorgrond en de oranje/rode lucht op de achtergrond. Een echt droomplaatje waar we naar zaten te kijken. Om 20.00 uur pakken we de ferry terug naar Townsville en rijden vanaf daar naar een gratis camping net buiten Townsville. Die campings zijn ideaal, schone toiletten vaak vlakbij de doorgaande route gelegen en gratis. Op die manier kunnen we zo af en toe andere kosten compenseren.

Dag 162  27-03-2015       Townsville – Tablelands (Mareeba)

Vroeg vertrokken richting Tablelands National Park. Onderweg stoppen we bij de Panjoo Lookout, mooi uitzicht op een soort delta, vlak naast de doorgaande weg. Daarna rijden we de Fallsway, een weg waaraan drie grote watervallen gelegen zijn. Als eerste de Elinjaa Falls dan de Zillie Falls en als laatste de Millaa Millaa Falls. Alle drie mooie verschillende watervallen. Buiten de watervallen was de weg ook mooi om te rijden door het groene golvende landschap van de Tablelands. Als laatste voor vandaag stoppen we bij de Big Fig Tree. Een reusachtige boom van allerlei wortels door elkaar heen gegroeid. De boom is inmiddels bijna vijf meter breed en je kan er helemaal omheen lopen. Onder al deze wortels zit nog de oude boom, maar die is helemaal ingepakt door de wortels die om hem heen groeien. Hierna rijden we via de stad Atherton naar Mareeba waar we vannacht slapen.

Dag 163  28-03-2015       Tablelands – Cape Tribulation / Daintree NP

Vanuit Mareeba rijden we naar het Daintree National Park en Cape Tribulation. Dit National Park ligt een stukje noordelijker dan Cairns, onze eindbestemming, en daarom gaan we hier als eerste naar toe en rijden we in de dagen erna zoetjesaan terug. Daintree staat bekend om zijn mooie dichte regenwoud dat uitkomt op het strand, iets wat je niet zo vaak ziet. Het gehele park is een super mooie kronkelende weg door het dichte regenwoud. Zoals je normaal wandelt door het regenwoud rijden we nu gewoon met de camper er doorheen. Daintree is ook een gebied waar veel krokodillen leven in de zee en rivier, dus overal bij water staan waarschuwingsborden. Halverwege het park moeten we met de camper op een pontje om de Daintree rivier over te steken om naar ons eindpunt Cape Tribulation te komen. Cape Tribulation is het punt waar het regenwoud uitkomt op het strand, het voelt een beetje alsof je midden in het bos een stuk zee vindt. Op de weg daar naar toe stoppen we bij de Mt Alexandra Lookout met een panoramisch uitzicht over het regenwoud en de kustlijn. Overal langs de weg staan borden van overstekende emu’s en dat we extra goed moeten opletten, maar helaas hebben we geen wilde kunnen spotten. Aangekomen bij Cape Tribulation wandelen we een stuk over het strand en doen we daarna een korte wandeling naar de Kulki lookout die een mooi uitzicht geeft over de baai en daarachter het regenwoud. Halverwege de middag hebben we eigenlijk alles wel gezien wat we wilde zien en kunnen niet echt een goedkope camping vinden dus besluiten we een stukje verder terug te rijden en te slapen in Daintree Village. Voordat we ons plekje gaan opzetten gaan we nog langs een krokodillen centrum waar we een baby krokodil van twee jaar oud mogen vasthouden. Jell is een beetje bang in het begin, dus Bart houdt hem eerst vast en daarna durft Jell ook. We hadden verwacht dat de huid heel ruw zou zijn, maar dat is juist totaal niet zo. Het is heel zacht en beweeglijk. Gelukkig zat de bek van de krokodil wel dicht want het is gewoon een wild die daar leeft en anders zou hij onze vingers eraf bijten zei de verzorger. En dat willen we natuurlijk niet he!? Na deze bijzonder onmoeting met een krokodil zoeken we de camping in Daintree Village op voor de komende nacht.

Dag 164  29-03-2015       Daintree NP – Port Douglas

Het heeft de hele nacht aan één stuk door kei hard geregend, alles wat nog buiten stond is zeiknat. We pakken alles super snel in, leggen dekens in de camper zodat niet alles vol water staat binnen en rijden dan richting de plek waar we vanmiddag een rivier cruise hebben geboekt om krokodillen te spotten. Door de regen kunnen we de ochtend niet veel doen en de cruise begint pas om half 2, dus spelen we om de tijd te doden een potje monopolie in de camper met de tikkende regen op het dak. Gelukkig is het om 1 uur droog en blijft het de hele rivier cruise droog! Super spannend om met ongeveer tien mensen op een bootje te zitten en de kanten af te speuren naar krokodillen! Na een kwartiertje hebben we een kleintje gespot die in het riet langs de kant ligt, niet heel goed te zien maar het is er een. Daarna zien we een grote, ongeveer 2,5 meter, die op een zandbank ligt te slapen, of doet alsof ie slaapt, want daar zijn ze goed in die beesten. Super voor ons om er zo een in z’n geheel op de kant te kunnen zien liggen! Daarna zien we er nog een in het water, onder een overhangende boom met alleen z’n ogen en bek boven water, klaar om iets te grijpen wat voorbij komt. Als we eigenlijk bijna teruggaan naar de aanlegsteiger zien we een stuk verderop nog een redelijk grote van twee meter op de kant liggen. We hebben dus vier krokodillen gespot, waarvan we er 2 heel goed konden zien! Tegen het einde van de middag zijn we terug bij de camper en rijden we door naar Port Douglas waar we de komende vier nachten blijven. Zodra we in Port Douglas zijn rijden we even naar de lookout boven op een uitkijkpunt voor een mooi uitzicht over 4 mile beach.

Dag 165  30-03-2015       Port Douglas

Vandaag hebben we een relaxdag bij het zwembad van de camping. Super mooie fijne plek om wat te dobberen op een luchtbedje in het zwembad en te zonnen op een ligbed. Eind van de middag even naar het dorpje geweest, gezellig knus met leuke winkeltjes. Verder behalve wat boodschappen niet veel gedaan vandaag, en dat is ook wel eens lekker!

Dag 166  31-03-2015       Port Douglas

Morgen willen we gaan duiken bij het Great Barrier Reef dus vandaag is het onze taak om te gaan uitzoeken waar en bij welk bedrijf we dit willen gaan doen. Het kost veel geld voor drie duiken dus we willen wel zeker zijn dat we de goede keuze maken met welk bedrijf we gaan. We gaan naar een duikwinkel voor informatie en besluiten uiteindelijk dat we met Poseidon gaan. Die vaart naar het Outer Reef en we kunnen dan drie keer duiken.

Dag 167  01-04-2015       Port Douglas – Great Barrier Reef

Vandaag is het zover! Duiken in het Great Barrier Reef, iets waar we sinds dat we zijn gaan duiken al naar uitkijken. Als we de verhalen moeten geloven moet dit ontzettend mooi en kleurrijk zijn, een van de mooiste koraalplekken ter wereld. Het is een mooie boot waarmee we gaan en niet al te groot. Ondanks dat de zee hier eigenlijk best wel rustig is, is het voor Jell toch niet vlak genoeg, kotsmisselijk beginnen aan de eerste duik is niet fijn maar gelukkig zakt het redelijk snel als ze een tijdje van de boot af is. Jell heeft een onderwater camera gehuurd om goede foto’s met flits te kunnen maken onderwater en Bart filmt zoals we altijd doen bij het duiken met onze onderwater ‘gopro’ waarvoor we een roodfilter hebben gekocht zodat de kleuren beter zijn onder water. Het is namelijk zo dat onder de vijf meter de kleur rood verdwijnt en niet meer waargenomen kan worden, dus zo’n roodfilter zorgt dat voor de natuurlijke kleuren. Na de eerste twee duiken staat er een heerlijke buffetlunch klaar met alles erop en eraan. Na de lunch mogen we nog één keer duiken op deze fantastische plek! De stroming bij de laatste duikplek was een stuk sterker en daardoor het zicht ook iets minder, maar daardoor zeker niet minder mooi! Na de laatste duik hebben nog tijd om nog ongeveer 20 minuten te kunnen snorkelen en ook dat was super! Duiken blijft natuurlijk vele malen mooier omdat je heel dichtbij het koraal en de vissen kunt komen zonder dat ze van je schrikken. Na het snorkelen gaan we terug op de boot, afdrogen en varen we terug richting Port Douglas, en Jell is weer zeeziek. Bah wat een rotgevoel, die tocht terug naar de haven lijkt dan wel eeuwig te duren. Maar dat is het allemaal waard geweest want we hebben fantastisch mooi gekleurd koraal gezien, veel nieuwe soorten vissen die we nog niet eerder hadden gezien, ook een paar hele grote! Duiken blijft geweldig en dan helemaal op deze plek!

Dag 168  02-04-2015       Port Douglas - Cairns

Na het ontbijt rijden we richting Cairns, onze eindbestemming van onze trip. Hier blijven we drie nachten tot dat we zondag naar Sydney vliegen. We stoppen onderweg naar Cairns bij een mooie lookout en rijden via Palm Cove. Een rustig dorpje vlak voor Cairns, heel mooi gelegen aan het strand. Tegen lunchtijd komen we aan in Cairns, boodschappen gedaan in een reusachtig winkelcentrum. Hierna richting de camping en daar lekker gerelaxed bij het zwembad en op ons eigen plaatsje.

Dag 169  03-04-2015       Cairns

Vandaag naar de lagoon in Cairns geweest, weer een super mooi openbaar zwembad, gelegen aan de zee. Ook hier kun je niet zwemmen in de zee ivm de box jellyfish en op sommige plekken de krokodillen. We hebben hier lekker de hele middag gezwommen en gerelaxed op onze handdoek bij het water. Tussendoor een lekker ijsje gehaald en tegen het eind van de middag terug naar de camping gegaan.

Dag 170  04-04-2015       Cairns

Vandaag is opruim en poetsdag! Het is de laatste hele dag dat we onze camper hebben en na negen weken is deze toch aardig vies geworden aan de binnen- en buitenkant. We moeten alles na twee maanden weer in onze rugzakken zien te proppen maar gelukkig hebben we er een flightbag omheen zit waar ook nog heel veel inpast haha! De camper van binnen helemaal leeghalen en alles poetsen. Dat valt niet mee in 35 graden, pff wat een gezweet om binnen in de hete camper te zitten poetsen en alles uit te ruimen. Af en toe een duik tussendoor in het zwembad is dan wel nodig! Halverwege de middag zijn we zo goed als klaar en rijden we nog even naar het centrum van Cairns waar een leuk marktje aan de boulevard zou zijn. Dat marktje is er wel, alleen bestaat het maar uit tien kraampjes, dus na een kwartier hebben we het daar ook wel gezien en gaan we weer terug naar de camping. Hier beginnen we met de voorbereidingen van onze afsluitende Aussie camping bbq met een heerlijke gemarineerde steak, knoflookgarnalen, maiskolfjes en een lekkere salade. Hmmm genieten! En dan is het laatste nachtje in ons rijdende huis aangebroken, altijd jammer om iets wat fijn is achter te moeten laten, maar dat hoort erbij! We hebben ervan genoten en dat is het belangrijkste!

Dag 171  05-04-2015       Cairns – Sydney

Een beetje uitgeslapen en daarna de laatste dingen ingepakt, lekker een paasontbijtje gemaakt en daarna de camper inleveren. Het inleverpunt is vlakbij het vliegveld en vanaf daar worden we in tien minuten naar de terminal gebracht voor onze vlucht naar Sydney. Bij het inchecken van onze bagage krijgen we het eventjes warm want de mevrouw achter de balie zegt dat we maar 23 kg per persoon mogen inchecken.. Bart’s tas is 29 kg en die van Jell 25 kg, dat zou een duur grapje gaan worden dan. Een beetje verbaasd leggen we uit dat we een werelticket hebben en dat ons gehele ticket 30 kg bagage is toegestaan. Na een hoop heen en weer gedoe blijkt dat Qantas een fout heeft gemaakt in het ticket en het dus inderdaad 30 kg is zoals op ons ticket stond. Fiew, gelukkig maar! Dus alles is ingecheckt zonder bijbetaling en na drie uur vliegen komen we aan in Sydney. Vanuit ons hostel zou een gratis shuttle geregeld worden maar na een uur wachten wordt duidelijk dat deze niet meer rijdt ivm kapotte busjes en omdat het pasen is. We bellen een andere door-to-door shuttle dienst want we gaan niet liggen slepen met al deze bagage die eigenlijk helemaal niet goed ingepakt is dus daardoor niet echt makkelijk te dragen/tillen is. Na een ander uur is er eindelijk een busje die ons naar het hostel brengt, eindelijk zijn we er! Tassen neergezet en we gaan meteen op zoek naar een plek om even iets te eten in de stad en daarna lekker te gaan slapen.

Dag 172  06-04-2015       Sydney

Heerlijk om weer in een echt bed te slapen, hebben dan ook lekker lang uitgeslapen vandaag. Tegen 12 zijn we gedouhed en aangekleed en gaan we wat boodschappen doen voor deze week. Na de brunch gaan we richting de stad. We bezoeken als eerst het Queen Victoria Building. Prachtig monumentaal gebouw met veel glas-in-lood gekleurde ramen, prachtige grote klokken hangend in de vides. Vanaf boven kijk je door de vide vijf verdiepingen naar beneden met iedere verdieping een andere prachtige tegelvloer. Helemaal in het midden van het gebouw kun je vanaf de begane grond door een ronde vide naar boven kijken naar een felgekleurde glas-in-lood koepel. Natuurlijk is het dan het doel om daar zo’n mooi mogelijke foto van te maken van rechtonder. Ook als Jell daarvoor midden op de grond moet zitten/liggen, maakt der niks uit, de foto is gelukt en daar ging het om! Hierna lopen we verder naar het Hyde Park. Een mooi groen park midden in de stad met fonteinen en een laan met oude bomen. Aan het einde van de laan is een ondiep bad gemaakt waardoor de gebouwen die daarachter staan daarin gereflecteerd worden. Goed voor een leuke spiegelfoto maar verder niet heel speciaal. Hierna hebben we voor vandaag wel genoeg gezien en gelopen en gaan we terug richting het hostel. We slapen in Maze Backpackers, op een ideale locatie midden in het centrum van Sydney dus we kunnen eigenlijk bijna overal te voet naar toe.

Dag 173  07-04-2015       Sydney

Vandaag wat vroeger opgestaan want de hele ochtend is het warm en zonnig en willen we naar de Harbour Bridge en het Opera House gaan. In de middag is regen voorspelt dus zorgen we dat we op tijd op pad gaan. Als eerst komen we bij de harbourwarf, hier vertrekken alle ferry’s naar de suburbs van Sydney die aan de overkant van het water liggen. Vanaf hier is een prachtig uitzicht op de Harbour Bridge en vlak daarbij ligt het Opera House. We lopen er rondom heen en gaan even naar binnen. Het architectonische kenmerk van Sydney. Hoe dichterbij je komt hoe meer details je ziet die vanaf alle foto’s die we ooit gezien hebben helemaal niet duidelijk is. Het gehele dak bestaat uit ovaalvormige betonconstructie en is aan de buitenkant helemaal betegeld met witte tegeltjes van 10x10 cm. Vanaf het park iets hoger gelegen hebben we een mooie view op het Opera House. Hierna gaan we richting de Harbour Bridge zelf, we hebben hem nu van veraf gezien en gefotografeerd maar willen er natuurlijk overheen lopen. Het is best een eindje lopen en daarna verschillende trappen op om op het begin van de brug te komen. Wat een ongelooflijk ding is dat zeg! Fantastische staalconstructie en vanaf de brug zijn de uitzichten over Sydney geweldig. Op de voorgrond het Opera House met daarachter de skyline van Sydney. We lopen helemaal naar de overkant van de brug totdat deze weer naar beneden gaat, draaien daar om en lopen dezelfde weg over de brug weer terug. Op het moment dat we aan het einde zijn en omdraaien beginnen de wolken te dreigen en duurt het niet lang meer voordat het gaat regenen. Zodra we beneden zijn en in een klein parkje klaar zitten met onze lunch in onze handen barst het los. Het zicht is in één klap weg en het stortregent voor ongeveer een half uur. Gelukkig hebben we een schuilplaatsje gevonden. Als de ergste regen voorbij is lopen we verder en gaan we naar het Museum of Contemporary Art. Hierin is een lichttentoonstelling en een aantal tentoonstellingen met moderne en Australische kunst. Leuk om weer eens in een museum te zijn en er zitten hele mooie kunstwerken tussen! Zo erg dat het regende toen we hier naar binnen gingen, zo blauw is de lucht nu weer en kunnen we rustig door de stad terug richting het hostel lopen.

Dag 174  08-04-2015       Sydney

We brengen een bezoek aan het beroemde Bondi Beach. Hét beroemde strand van Sydney! Helaas is de temperatuur niet lekker genoeg om ook even te gaan zwemmen. We pakken de bus vanuit de stad en in een half uurtje staan we op het strand van Bondi. Vanaf Bondi Beach gaan we de coastal walk richting Coogee wandelen. Een mooie aangelegde wandeling die de kustlijn volgt via verschillende mooie baaien en rotsachtige kliffen die in de zee uitkomen. De lucht is donkergrijs en heel dreigend maar gelukkig blijft het de hele dag droog. Eind van de middag pakken we de bus terug richting de stad en gaan even terug naar het hostel. Om half 6 hebben we afgesproken op het station met iemand van de Australische marktplaats. We hadden aan het begin van de reis een duur campingboek gekocht en hebben dat verkocht via de Australische marktplaats. Ideaal dus! Nadat we hiervan terugkomen gaan we naar de bar Malony’s waar we een lekker biertje en cola’tje drinken!

Dag 175  09-04-2015       Sydney

De laatste dag in Sydney alweer, en tevens ook de allerlaatste echte dag in Australië. De tijd is zo snel gegaan in dit prachtige land! Deze ochtend lopen we naar de Darling Harbour, de levendige haven van Sydney met allerlei restaurantjes rondom de haven gelegen. Tegen lunchtijd zijn we hiervan terug en gaan de middag onze spullen inpakken voor het vertrek van morgen. Na het inpakken chillen we even in onze room en pakken om 17.00 uur de bus richting Cirucular Quay, de ferry warf waar we de ferry naar de overkant van het water gaan pakken om de zonsondergang te kijken en daarna foto’s van de verlichte Harbour Bridge, Opera House en de cityskyline gaan maken. Het waait hard en het is ontzettend fris maar het verlichte uitzicht is fantastisch! Hele mooie foto’s kunnen maken. Het was ook leuk om de stad en brug vanaf een boot te zien liggen, dat is toch weer heel anders als vanaf de kant. Eenmaal terug in de stad is het een uur of half negen en hebben we toch wel honger gekregen ondanks onze stevige late lunch. We gaan naar onze favoriete bar Malony’s en drinken daar weer een lekker biertje en cola en bestellen een heerlijk schaaltje friet met aioli om toch toe te geven aan de honger en ons Australië avontuur mee af te sluiten! Hierna de laatste dingetjes inpakken en dan gauw slapen want de wekker gaat morgenvroeg om 05.00 uur voor de shuttle richting het vliegveld.

Dag 176  10-04-2015       Sydney – Johannesburg

Het maakt niet uit waar je ter wereld bent en of je nou op reis bent of niet, om 05.00 uur opstaan is altijd te vroeg! De shuttle vertrekt om 06.00 uur zodat we tegen 7 altijd op het vliegveld zijn. Onze vlucht vertrekt om 09.50 uur en dan mogen we heerlijk 14 uur non-stop in het vliegtuig zitten. Het is een groot vliegtuig met twee verdiepingen en gelukkig heeft iedere stoel z’n eigen tv schermpje met een heleboel films, muziek etc. Op het moment dat we dit typen hebben we nog drie uur vliegen te gaan voordat we aankomen in Johannesburg. De tijd gaat terug naar dezelfde tijdzone als die van Nederland dus komen we lokale tijd om 16.00 uur aan. Voor ons gevoel is dat midden in de nacht, maar laten we hopen dat we niet al teveel last hebben van de jetlag. Om 17.00 uur halen we onze huurauto op bij het vliegveld van Johannesburg en rijden dan direct naar Pretoria. Johannesburg is niet echt een veilige stad om langer te verblijven als je niet goed weer waar je wel en niet kan zijn dus daarom gaan we er ook meteen weg. Pretoria is maar een uurtje rijden, dus daar komen we dan precies voor het donker aan en kunnen we daarna lekker slapen en hebben we sinds lange tijd weer een eigen badkamer, heerlijk!

We hebben weer een land en avontuur afgesloten. De tijd gaat zo snel, maar de tijd in Australië was geweldig! De vrijheid om lekker zelf rond te rijden met de camper en te kunnen stoppen waar je wil is super! De beste keuze ooit geweest om hier zelf rond te touren. Wederom zoals in eigenlijk alle landen tot nu toe waren de mensen ontzettend aardig en behulpzaam. We hebben genoten van de verschillende landschappen, steden en zelfs de grote afstanden rijden was een ervaring die bij Australië hoort! Één ding is zeker, we willen hier zeker nog een keer terug! Het land is zo groot, en ook al hebben we bijna 8000 km gereden, zelfs dan hebben we pas 1/5 of misschien wel minder van dit fantastische land gezien!

We gaan nu op naar weer een nieuw avontuur in onze trip: Zuid – Afrika! Het verschil met Australië zal enorm zijn maar ook weer hier gaan we genieten van al het moois dat dit land te bieden heeft!

Veel liefs,

Bart & Jelleke

1. Ingrid:
    20 april 2015
    allereerst van harte gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk,super en wat een originele manier van Bart om het te vragen
    Ik heb de foto's gezien Bart van je moeder.ik wens jullie veel plezier ook samen met je ouders en schoonouders .groetjes ingrid