Laatste reisverhaal Thailand en 3e aflevering reismovie! (zie films)

11 november 2014 - Bangkok, Thailand

Hallo lieve blogvolgers,

Hier is alweer ons laatste reisverhaal vanuit Thailand, ook de derde aflevering van onze reismovie staat weer online! Kijken dus!  ;)

p.s. voor goede weergave van de blog/filmpjes kun je op je mobiel het beste onderaan voor desktopversie kiezen!

Dag 19 03-11-2014         Chiang Mai

Na 1,50 uur vliegen zijn we gisteravond laat aangekomen in ons hostel in Chang Mai. Vandaag gaan we op ons gemak Chang Mai verkennen, en gaan op het treinstation een ticket halen voor de nachttrdein naar Bangkok voor donderdag. Het mevrouwtje van ons hostel, dat ook een touristenoffice heeft, zei dat er ivm hoogseizoen geen tickets meer waren, en wilde ons alleen maar andere dingen verkopen. Wij zeiden tegen elkaar: onzin! We gaan zelf kijken bij de trein, en ja hoor genoeg tickets te krijgen voor de nachttrein haha! Ze proberen alles om je tours te verkopen! Halverwege de middag besluiten we dat we gaan doen waarvoor we hier eigenlijk ook naar toe wilden: een meerdaagse jungle trekking. Bij een tourbureautje wat ons wel aan stond, en niet opdringerig wilde verkopen hebben we voor woensdag en donderdag een 2-daagse trekking met olifanten, raften en bamboeraften geboekt. ’s Avonds zijn we naar de grote bekende nightmarket van Chang Mai geweest, ongelooflijk veel kraampjes met spullen en allemaal: same, same but different, wat hier een bekende uitspraak is.

Dag 20  04-11-2014          Chiang Mai

Vandaag een lekker rustig dagje, ’s ochtends gaan we een tempel bezoeken in het stadje, maar na zoveel tempels gezien te hebben lijken ze voort zoveel op elkaar, dus is het wel even mooi geweest met tempels bezoeken. Het is zo heet vandaag, en de zon brandt zo erg dat we na de lunch de rest van de middag lui in onze kamer films kijken en gaan we als het donker is weer op zoek naar een leuke plek voor het avondeten.

Dag 21  05-11-2014         Chiang Mai – Jungle trekking

Onze grote tassen zijn weer ingepakt, maar nu ook onze daypack ingepakt voor 2 dagen jungle. Rond

9 uur in de ochtend worden we opgehaald en worden we eerst met grote ogen aangekeken of die grote tassen voor de 2-daagse trekking zijn, wij: noooo! Haha! Daar kun je 3 weken mee de jungle in zonder dat je iets te kort komt. Onze grote backpacks bewaren ze in het kantoor van het bedrijf waarmee we gaan.We hebben een groep van 9 personen, leuke mensen uit Slovenie en Polen. Onderweg stoppen we bij een vlindertuin, waar we super mooie gekleurde (grote) vlinders hebben gezien. Daarna nog een laatste stop bij een marktje om wc papier te halen, wat water en evt nog iets te eten voor onderweg, daarna is er niks meer als we het oerwoud in gaan. Zodra we bij de jungle aankomen begint het kei hard te regenen, en dat is niet meer opgehouden tot de volgende morgen 10.00 uur sochtends. Drijfnat van de regen komen we na aantal uur alleen maar naar boven lopen aan in een bergdorpje. Hier komen we eerst een stel spelende kinderen tegen die helemaal onder de modder (rode klei) zitten en bart een hand gaan geven en gaan aaien met hun vieze handen, een lol dat ze hadden! Wij konden er ook wel om lachen! Aangekomen in onze hut, een rieten huisje op palen, hadden we een slaapzaal met matrasjes en klamboes erover heen, zag er prima uit. Inmiddels hadden we het behoorlijk koud door alle natte kleding, en hebben we in de hut een kampvuur gemaakt om een beetje op te warmen. Er werd door een lokale mevrouw heerlijk voor ons gekookt, een rode curry met kip, aardappel en rijst! In de avond rondom het warme vuurtje gezeten en daarna gaan slapen. Het was een matrasje van 5 cm dik, heel hard,  en het was koud snachts, en het regende nog steeds, dus een geweldig veel geslapen hebben we die nacht niet.

Dag 22   06-11-2014         Chang Mai – Jungle trekking

Om 08.00 opgestaan, ontbijt en een uur later met onze spullen, in onze nog steeds natte kleding die we weer aan moesten, terug naar beneden lopen. Het was door het vele water buiten één grote modderpoel! Heel rustig lopen, want het pad ging stijl naar beneden maar was dus spekglad geworden door het weer. Een mooie route dwars door de bossen, over olifantenpaden waar de voetstappen nog in de verse modder stonden en alle bamboe was opgegeten! Via mooie waterval liepen we het laatste stuk beneden via de rivier die we regelmatig via stenen overstaken. Na een aantal uren lopen waren we weer beneden waar we een stuk op een olifant gingen rijden, daarna een stuk wildwater raften en het laatste stuk van de rivier op een bamboevlot. Eigenlijk wilden we eerst niet op een olifant rijden omdat je veel hoort over slechte verzorging en behandelen van de olifanten in Thailand, maar toen we aankwamen bij het olifantenpark zagen de olifanten er goed uit (voor zover je in zo’n korte tijd kunt zien natuurlijk) , ze hadden plezier in het lopen met mensen en zodra het donker is worden ze losgelaten in de jungle waar ze slapen, eten en lekker rondlopen. Na het tochtje op de olifant gingen we een stukje wildwaterraften, het had de afgelopen 2 dagen veel geregend dus er was lekker veel water in de rivier, wat het voor ons betreft een stuk leuker maakte! Het bamboe raften op het laatste rustige stuk van de rivier stelde eigenlijk niet zoveel voor, maar het was wel leuk. Gelukkig konden we op het eindpunt snel een (koude) douche nemen zodat we niet helemaal onder de modder de trein in hoefden. Om 17 uur vertrekken we met de nachttrein naar Bangkok, ongeveer 14 uur, waarna we meteen de trein door pakken naar Kanchanaburi voor onze laatste dagen Thailand.

Dag 23  07-11-2014         Kanchanaburi

Om 07.15 kwam onze trein aan in Bangkok, onze volgende trein ging vanaf een ander treinstation in de stad, voordat we in de taxi zaten was het 7.30 en die trein vertrok om 07.50. Gezien het verkeer in Bangkok hadden we niet gedacht die trein nog te gaan halen, en bereidden ons al een beetje voor op 4 uur wachten, want dan vertrekt pas de volgende. We komen om 08.00 aan op het andere station en zien de trein aankomen rijden, snel een kaartje kopen en dan hebben we toch onze aansluiting gehaald! Na ongeveer 3,5 uur in een derde klas trein gezeten te hebben komen we aan in Kanchanaburi. We lopen het station uit en een man wil ons naar ons hostel brengen, eigenlijk willen we lopen omdat het maar 700 meter is en geen geld kost, maar dan zien we zijn riksja staan en wil hij ons voor een euro (40 bath) brengen. Dat vervoersmiddel hebben we nog niet gehad, dus doen we het toch. Het ziet er alleen uit als een eenpersoons zitje en onze tassen zijn veel zwaarder dan hij had ingeschat dus hij zegt dat het 60 bath wordt, ook prima. Onze tassen hangt hij achter aan een haakje en wij met zn 2en in een anderhalf persoons zitje gepropt haha, zodra wij opstaan valt de hele fiets achterover door de zware tassen achterop. Het was ontzettend heet die dag, en die man fietste zich een ongeluk, compleet bezweet en verhit zet hij ons af bij het hostel, en hebben we eigenlijk wel een beetje medelijden met hem en geven hem voor alle moeite dan 100 bath. Hij blij, wij blij! Kanchanaburi is een stad waar in de Tweede Wereldoorlog veel is gebeurd, veel slachtoffers zijn gevallen tijdens het bouwen van de spoorlijn naar Birma. Deze middag bezoeken we de oorlogsbegraafplaats waar we ook veel Nederlandse namen op graven tegenkomen.

Dag 24  08-11-2014         Kanchanaburi

Een vol programma vandaag! Vanuit het hostel hebben we met twee andere Franse mensen een prive taxi die ons de hele dag rondrijdt naar verschillende plekken in de omgeving. Als eerste vertrekken we om 7 uur in de ochtend naar de Erawan watervallen. We hebben in onze boeken al gelezen dat het hier altijd heel druk is en het beter is als je er vroeg bent mdat het anders een grote mierenhoop is. We zijn er rond 8 uur en is inderdaad super rustig, heerlijk! Het is een pad van ongeveer 2 km en de watervallen zijn op 7 verschillende levels te zien. Erg mooi, heel verschillende watervallen, maar overal het mooie heldere groen/blauwe water. Je mag overal zwemmen wat het nog leuker maakt om de wandeling te maken. Bart zwemt bij de derde waterval, helemaal in zn eentje, nog niemand te zien alleen een hoop vissen om hem heen in het water. Jell gaat bij het laatste level, nr 7 afkoelen in het water. Vanaf het moment dat wij weer naar beneden lopen, ongeveer 10.30 uur merk je dat het al veel drukker is op het pad, je kan nergens meer foto’s maken zonder mensen erop, het geluk dat wij dus wel hebben gehad! Dat maakte deze wandeling en watervallen voor ons zoveel mooier. Op het einde als we bijna helemaal beneden zijn lopen er hordes mensen het pad op, en zijn we blij dat we hier nu weer weg gaan. Na de watervallen gaan we naar een plek waar apen zijn en kunnen we nootjes en bananen kopen om ze te voeren. Binnen 5 minuten hadden ze het zakje nootjes van de Franse mensen al gestolen en zaten ze het boven in de boom op te eten! Sneaky apen zijn het! Toen we verder reden met de auto kwamen we nog een hele familie apen tegen die allemaal op de weg liepen en in het bos langs de weg leven. Ze zijn zo schattig, en er waren veel kleintjes. Hierna rijden we door naar de Death Railway, dat is het stuk spoor waar in de WOII zoveel duizenden dwangarbeiders zijn omgekomen doordat ze 16 uur per dag moesten werken en maar twee keer per dag rijst met wat groente en zout kregen. Je mag over het spoor lopen en dan zie je wat voor ongelooflijk bouwwerk dat is, het spoor is nog steeds in gebruik en er rijdt nu ongeveer 2 keer per dag een trein overheen. Hierna gaan we naar een olifantenkamp waar we met een olifant in de rivier gaan zwemmen en hem mogen wassen. Op zn rug lopen we met de olifant het water in, enij probeert hij ons eraf te gooien, na die pogingen vallen we er dan toch echt vanaf! Hij spuit water met zn slurf, slaat op het water om ons nat te maken en gaat vervolgens in de rivier liggen zodat wij hem met borstels kunnen schrobben en water over hem heen gooien. Daarna gaat de olifant ons nog een paar keer optillen met zn slurf en glijden we terug in het water. Super leuk om dit mee te maken! Als we terug zijn uit het water belonen we hem met 6 trossen bananen die hij in een keer op eet haha! Hierna rijden we langs een hele bijzondere tempel, een die op geen enkele andere lijkt die we tot nu toe gezien hebben. Deze hele tempel is in terracotta kleur, geen goud, geen mozaiek maar alles in dezelfde kleur! Hele mooie detaillering op de gevel, een 20 meter hoge buddha, ook in terracotta kleur, en als je de tempel binnengaat loop je een grot binnen met stalagtieten en stalagmieten, heel bijzonder! Als allerlaatste deze dag bezoeken we een Chinese Tempel die nog in aanbouw is, maar nu al zo mooi versierd. Uit boomstammen van meer dan 100 jaar oud, 1,5 meter doorsnede beitelen ze buddha beelden, zo mooi en zo gedetailleerd! Er waren verschillende mensen aan het werk, en het was bijzonder om te zien hoe dat gaat en hoe precies ze al jaren lang aan het werk zijn.

Dag 25  09-11-2014         Kanchanaburi

We huren twee fietsen om naar de River Kwai Bridge te fietsen, ook een bekende brug uit de tweede wereldoorlog, die een belangrijke aanvoerroute was voor de Japanners en een aantal keer gebombardeerd is en weer opgebouwd is. Ook hier mag je zelf over het spoor de brug overlopen, en ook hier rijdt nog steeds een paar keer per dag een trein over. Toen we net aan het einde van de brug waren kwam de trein eraan en dendert dan over de stalen brug heen. Na de brug fietsen we naar de andere kant van Kanchanaburi waar het JEATH-museum is. JEATH staat voor Japan, Engeland, Amerika, Thailand en Holland. De landen die betrokken zijn geweest bij de aanleg van de spoorlijn en waarvan dus ook velen arbeiders zijn omgekomen. Het museum begint met een indrukwekkende fotoserie van arbeiders, compleet vermagerd, kei hard aan het werk. We zien een foto van Willem-Alexander toen hij als prins in 1987 dit museum heeft bezocht. Ook veel Nederlandse krantenartikelen zijn ingelijst, erg interessant om te lezen. Er draait een memorial film over de Death Railway, River Kwai Bridge en hoe de WOII hier was. Een indruwekkend bezoek, en dan sta je even stil bij alles wat er op zo’n plek is gebeurt. Een zin die hier heel groot op de muur is geschilderd boven de vlaggen van Japan, Engeland, Amerika, Thailand en Nederland is: ‘Forgive but never forget’. Hierna hebben we gelunched op een restaurant op de rivier, er liggen hier veel restaurants die tijdens het diner worden voortgetrokken door een bootje en dat je tijdens het eten in het restaurant over de rivier vaart. Erg grappig om te zien, er varen dan ineens hele huizen voorbij!

Dag 26  10-11-2014         Kanchanaburi – Bangkok

Vandaag gaan we om 07.00 sochtends met de trein terug naar Bangkok waar we in een hotel vlakbij het vliegveld slapen zodat we dinsdag niet hoeven te haasten naar het vliegveld omdat het verkeer in Bangkok zo’n grote chaos is. We houden een relax dagje, maken ons laatste filmpje van Thailand en maken ons reisverhaal af. Morgen vliegen we om 14.10 uur naar Jakarta, ongeveer 3,5 uur vliegen.

Dit was ons avontuur in Thailand alweer! We hebben hier een super tijd gehad. We hebben genoten van de mensen, de cultuur, het eten, de mooie natuur en zelfs van de verkeerschaos hier in Thailand! We hebben bijna het hele land doorgereisd, noord, zuid, west, midden en eilanden, we hebben alles gezien en gedaan wat we hier graag wilden doen! We hebben samen veel gepraat over de verschillen die we zagen tussen Thailand en Nederland. De kleine dingen waar ze hier zo blij mee zijn, mensen die bijna niks hebben er toch vrolijk en gelukkig uitzien, zo chaotisch als het verkeer is, zo rustig zijn de mensen, behulpzaam en willen je altijd overal mee helpen (natuurlijk op een paar uitzonderingen na). En ja veel, eigenlijk alles, draait hier om geld, maar de goedwillendheid van de mensen is oprecht en dat is zo fijn aan de Thaise cultuur!

Heel veel liefs en kusjes vanuit Thailand en tot in Indonesië!

Bart & Jelleke

1. Ellen:
    10 november 2014
    Wow! Bart& Jelleke, wat een superverhalen lezen we toch iedere keer. En het lijkt wel of jullie dagen 3x zo lang zijn als die van ons. Zoveel hebben jullie al gedaan en gezien! Super! Heel veel plezier in Indonesië
  2. Anneke Scheer:
    10 november 2014
    Weer genoten van jullie verhaal , video en belevenissen !!
  3. Stephan en Anneke:
    11 november 2014
    Het was wederom bijzonder leuk om jullie belevenissen te lezen en te zien! Ik kijk alweer uit naar de volgende aflevering. Ga vooral zo door, dan hebben we het idee er ook een beetje te zijn. Veel plezier in Indonesië Steef