Zuid-Afrika 2 (+ aflevering 14 bij video's)

12 mei 2015 - Swakopmund, Namibië

Lieve lezers,

Hier alweer ons laatste reisverhaal vanuit Zuid-Afrika. We hebben genoten van dit prachtige land en we zijn blij dat we nog drie landen mogen gaan zien de komende vier weken want Afrika is geweldig! Zie voor het beeld bij dit verhaal aflevering 14 van de reismovies bij video's.

Dag 187  21-04-2015       Durban – Drakensbergen

De ochtend begonnen met een heerlijk uitgebreid ontbijtbuffet in het hotel. Hierna rijden we terug naar het vliegveld om de auto te verruilen voor een grotere zodat alle spullen er makkelijker inpassen. We hebben bijna de grootste auto die ze hebben, een grote 4x4 pick-up wagen met achterop een dichte bak waarin alle spullen riant kunnen liggen. We hebben ongeveer 300 km voor de boeg richting Drakensbergen. Onderweg doen we boodschappen en tegen half 6 komen we aan in Drakensbergen bij een mooi huis op een fantastische plek met een geweldig uitzicht op de bergen. We maken heerlijke nasi en genieten van een lekker drankje op de tweede avond met z’n vieren. Verder doen we deze avond niet zoveel meer en gaan lekker slapen.

Dag 188  22-04-2015        Drakensbergen

Geen ontbijtbuffet maar een heerlijk ontbijtje zoals thuis met brood en een gekookt eitje erbij. We maken lunchpakketjes om mee te nemen naar de wandeling die we vandaag gaan doen. Het doel is om naar de Sphinx te wandelen, een rotsblok dat lijkt op naar wat het vernoemd is. De ochtenden zijn fris maar zodra de zon doorkomt is het meteen lekker warm. Rond half 11 beginnen we met de wandeling. Dezen begint eerst een stuk door een mooi bos waar we al snel een familie bavianen tegenkomen. Gelukkig zitten ze op ver genoege afstand want het zijn alles behalve lieverdjes. Na het bospad komen we voor een padsplitsing en staat er geen bordje welke kant de Sphinx op is. We kiezen voor rechts en lopen ongeveer drie kwartier door prachtige omgeving naar boven. Heel mooi uitzicht maar de Sphinx lijkt niet echt veel dichterbij te komen. Na nog een stukje lopen zien we dat dit niet het juiste pad is en moeten we terug naar de splitsing waar we een uur geleden waren. Terug bij de splitsing kiezen we natuurlijk voor links en dit pad leidt ons richting het eindpunt van onze wandeling. Onderweg lunchen we op een grote steen met een fantastisch uitzicht over de vallei. Rond twee uur komen we aan bij de Sphinx en genieten we van het mooie uitzicht rondom deze rots. Wij besluiten nog een stuk verder omhoog te gaan om dichterbij de kam van de Drakensbergen te komen. Anneke en Steef gaan alvast terug naar beneden richting het huis. De tocht verder boven de Sphinx is steil en het is bloedheet in de zon maar uiteindelijk zijn we boven en zien we de machtige Drakensbergen voor onze neus liggen. Boven op een heuvel rusten we uit en maken foto’s van het uitzicht. Hierna beginnen we aan de tocht naar beneden, in een hoog tempo dalen we af en komen uiteindelijk 10 minuten later beneden aan dan Anneke en Steef. Een lekker koud drankje hebben we wel verdiend en steken daarna de barbecue aan voor een echte Afrikaanse braai.

Dag 189  23-04-2015       Drakensbergen – Golden Gate NP

Na de prachtige wandeling van gisteren rijden we vandaag naar de andere kant van Drakensbergen waar het gigantische ‘Amphitheater’ ligt, ook wel zo genoemd omdat het een half rond gebergte is dat heel erg lijkt op een natuurlijk theater. Helaas ligt het bovenste gedeelte van het gebergte helemaal in de mist maar wat we wel zien is groots en machtig. We picnicken in het park aan een meertje en kopen daarna nog wat rietgevlochten souvenirtjes. Hierna staat het Golden Gate national park op het programma. Na ongeveer een uurtje rijden komen de eerste grote zandstenen rotsformaties van het Golden Gate tevoorschijn. Het park staat bekend om de eeuwenoude zandsteen cliffen in verschillende kleuren. Het is een prachtige route, slingerend door de bergen heen en stoppen een aantal keren bij mooie uitzichtpunten. Vlak na het national park ligt het dorp Clarens waar we vannacht slapen. Een leuk appartement en gaan vlak nadat we aankomen uiteten bij een leuk restaurantje in het dorp. Heel laat maken we het niet want morgen staat er een lange reisdag voor de boeg richting Graaf-Reinett.

Dag 190  24-04-2015       Golden Gate NP – Graaf Reinett

Vandaag hebben we de langste reisdag van de hele twee weken met z’n vieren, 700 km naar Graaf-Reinett. Op dit stuk is niet veel bijzonders te zien behalve vlak droog gebied met een heleboel koeien en schapen. Natuurlijk op de achtergrond wat bergen en af en toe een mooi stuk maar het is verder niet boeiend om ergens langer te blijven of te stoppen. We rijden tegen half negen in de ochtend weg, lunchen onderweg en zijn rond een uurtje of vijf in ons huis in Graaf-Reinett. Deze avond koken wij een heerlijke curry zoals we die geleerd hebben in Thailand. Verder is het een relaxavond met een film op de bank en ons klaarmaken voor de safari van morgen en overmorgen.

Dag 191  25-04-2015       Graaf Reinett – Schotia Safaris

Rustig en relaxed opgestaan deze morgen, we hoeven pas om 14.30 uur bij Schotia Safaris te zijn voor onze tweedaagse safaritrip. Na het ontbijt rijden we nog door het stadje heen, onderweg stoppen we nog voor een kopje koffie en picknicken we op een mooie plek voordat we bij Schotia aankomen. Schotia Safaris is een private gamereserve dat tegen het Addo Elephant park aanligt. Ze hebben er allerlei verschillende dieren zoals olifanten, leeuwen, giraffen, zebra’s, buffels en een heleboel antilopen. Na het ontvangst beginnen we rond drie uur met onze eerste gamedrive door het park. We hebben een dagrugzak ingepakt voor vandaag en morgen want we slapen in bushlodges midden in het park. We zien al snel Nyala’s een hele mooie antilope en daarna het wildzwijn ‘Pumba’. Hierna zijn we op zoek naar de neushoorns maar deze lijken zich goed te verstoppen en vinden ze helaas niet. Verder zien we nog een aantal zebra’s, giraffen, olifanten en buffels. We hebben veel geluk dat we de buffels zien, want de mensen van Schotia hebben de buffels al meer dan een week niet gezien. De hele groep staat lekker te grazen en kunnen ze vanuit de jeep goed bekijken. Tegen het einde van deze eerste drive begint de schemering en gaan we op zoek naar de leeuwen. Er zijn vier volwassen leeuwen en twee welpjes in het park. Na een tijdje zoeken vinden we de leeuwen familie lui liggend in het gras. De welpjes lopen een beetje rondom de jeeps en geven er niks om dat we hier staan. De volwassen leeuwen liggen alleen maar te slapen, waarschijnlijk hadden ze net gegeten en zijn ze aan het uitrusten van het jagen. Als het helemaal donker is geworden laten we ze weer met rust en rijden we naar de Lapa waar we eerst lekker bij het kampvuur een drankje drinken en daarna aanschuiven voor een heerlijk diner. Een Lapa is een traditioneel Afrikaans rond gebouw wat open is in het midden waar een groot vuur wordt gestookt. Na het eten tegen een uur of negen gaan we voor onze avonddrive op weg. Natuurlijk zoeken we weer naar alle dieren die we kunnen spotten maar het grote doel is om de leeuwen nog een keer te vinden. Ze liggen niet meer op dezelfde plek en het duurt even voordat we ze vinden maar dan hebben we ook wat. De grote mannetjesleeuw ligt nog geen drie meter van onze safari-jeep vandaan! Hij kijkt ons de hele tijd aan en houdt goed in de gaten wat er gebeurt. De gids verteld ons dat de leeuw ons in de auto als één object ziet in 2D, daarom reageert hij ook niet of nauwelijks op de jeeps, maar zodra je uitstapt dan vallen ze je aan en is er grote kans dat je opgegeten wordt. We staan muisstil te kijken naar de prachtige leeuw die we nu van zo dichtbij kunnen bekijken, het is echt alsof we even in de Lion King zijn en de grote Simba voor ons zien liggen. Op een gegeven moment horen we een leeuw aan de andere kant brullen en de leeuw die vlak naast ons ligt gaat hierop antwoorden. Een luid gebrul gaat heen en weer en een beetje angstig zitten een aantal van ons toch wel even in de jeep op dat moment. Nadat we van deze prachtige leeuw hebben genoten komen we nog de twee volwassen leeuwen met de twee kleintjes tegen. Fantastisch om te zien hoe die kleintjes continue aan het spelen en vechten zijn met elkaar en de vader en moeder ze iedere keer in de gaten houden. Hierna verlaten we de leeuwenarea en zien we nog allerlei andere antilopes, een jackall en nog meer kleinere nachtdieren. Moe maar voldaan worden we rond 23 uur afgezet bij onze bushlodges. Prachtige lodge gelegen in de natuur en heerlijk geslapen in de ultieme stilte met op de achtergrond dierengeluiden. We gaan gauw slapen want morgen is het weer op tijd opstaan voor de vroege ochtend gamedrive.

Dag 192  26-04-2015       Schotia Safaris – Addo Elephant – Jeffreys Bay

Om zeven uur staan we voor onze bushlodge paraat om opgehaald te worden door de safari-jeep voor deze vroege ochtend gamedrive. Het is tevens ook de laatste drive in het Schotia gamereserve want de laatste gamedrive is vanmiddag in het Addo Elephant national park. Als eerste gaan we weer op zoek naar de leeuwen om ze ook een keer in het licht te kunnen zien. Leeuwen zijn eigenlijk heel makkelijk te spotten in private gamereserves omdat de parken niet zo groot zijn, de jeeps overal kunnen en mogen rijden en dat leeuwen ontzettend lui zijn en eigenlijk alleen maar slapen de hele dag. Alleen de momenten dat ze honger hebben en moeten jagen zijn ze actief en na het opeten van de prooi liggen ze urenlang uit te rusten. De familie leeuwen ligt inderdaad met z’n allen bij elkaar lekker in het zonnetje te slapen. We kunnen ze van een afstandje super goed zien en ze blijven allemaal lekker liggen te slapen, behalve de twee kleintjes die weer met elkaar aan het spelen en stoeien zijn. Na de leeuwen zien we nog Hartebeesten, Nyala’s en andere antilopes, heel veel wildezwijnen (pumba’s), twee hele grote krokodillen en veel mooie vogels. Rond 10 uur is de gamedrive afgelopen en komen we terug bij de receptie van het park en gaan we in een andere auto richting Addo Elephant Park voor onze laatste middag gamedrive. Het Addo Elephant Park zegt het eigenlijk al in z’n naam, een park met heel veel olifanten maar ook alle andere wilde dieren zoals zebra’s, giraffen etc zijn hier te vinden. Al snel zien we heel veel olifanten lopen en stoppen we bij een waterplaats waar meer dan 30 olifanten staan en een heleboel zijn aan het drinken uit het meertje. Prachtig plaatje om te zien hoe de olifanten van water houden, daar drinken en zichzelf natspuiten met het water om af te koelen. We rijden verder door het park en zien nog een heleboel zebra’s vlak langs de weg lopen. Een aantal buffels, wilde zwijnen, heleboel kudu’s met hele mooie grote hoorns, nog andere antilopes en een grote leopard tortoise (grote landschildpad). Een fantastische afsluiting van twee hele leuke en gezellige dagen safari. We hebben heel veel dieren gezien, helaas hebben we niet ook voor Anneke en Steef de big 5 kunnen spotten, maar des te meer redenen voor hun om nog een keer terug te gaan naar Afrika! We sluiten de safari trip af met een gezamelijke lunch in een soort boerderij met heerlijk eten. Aan het eind van de middag verlaten we Schotia gamereserve achter ons en rijden we richting de kust naar Jeffreys Bay waar we deze nacht slapen. Deze avond gaan we heerlijk uiteten bij een leuk restaurant en zijn we daarna hardstikke moe van de intensieve dagen safari. Een heerlijk bed is dan het beste om te hebben.

Dag 193  27-04-2015       Jeffreys Bay – Knysna

Een heel vervelend begin van de ochtend. Er is ingebroken in het appartement waar Anneke en Steef vannacht sliepen, wij sliepen in een ander gedeelte vlakbij. Anneke haar Ipad, Iphone, nieuwe schoenen en een tasje met alle opladerkabels etc zijn gestolen. Ze hebben niks gehoord van de inbraak, maar vanochtend stond de schuifdeur van het appartement open en daarna zagen ze dat er spullen verdwenen waren. De politie komt om de aangifte in orde te maken en alles op te schrijven. Hierna ontbijten we op ons gemak nog in het appartement en vertrekken we tegen 12 uur uit Jeffreys Bay richting Knysna onze volgende bestemming. Onderweg stoppen we in het Tsitsikamma nationaal park voor een mooie wandeling naar een hele grote boom van bijna 37 meter hoog. Heerlijk om na een paar uur in de auto gezeten te hebben even lekker door het bos te wandelen. Na het zien van de grote boom gaan we echt het nationale park in en doen we een mooie kustwandeling naar drie suspension bridges. Dit zijn mooie hangbruggen over het water. Op en neer lopen we iets minder dan twee uur en zien mooie uitzichten over de kustlijn en de ruige zee. Hierna rijden we door naar onze eindbestemming voor vandaag Knysna. We slapen in een prachtig boutique hotel met sfeervolle kamers en extra veel beveiliging, wat fijn is na de inbraak van afgelopen nacht. We gaan uiteten in de haven bij een goed seafood restaurant. Bart en Anneke bestellen samen een grote seafood plate met kreeft, inktvis, grote garnalen, lionfish en de vangst van de dag. Steef en Jell kozen iets lekkers van de vleesafdeling op de menukaart.

Dag 194  28-04-2015       Knysna – Gansbaai

Op de weg van Knysna naar Gansbaai, onze volgende bestemming, is niet zoveel te bezoeken dus daarom doen we een relax ochtendje in Knysna. We gaan lekker ontbijten bij Mugg & Bean, doen nog wat boodschappen en gaan daarna naar een craftmarket net iets buiten het dorpje. Bart en ik hebben al veel van deze marktjes gezien maar voor Anneke en Steef is dit de eerste echte markt. Steef is, net zo als Bart, niet zo van de marktjes maar kijken toch met ons mee bij het uitzoeken van leuke souvenirtjes. Zoals altijd wordt er direct aan je getrokken van allerlei kanten omdat ze willen dat je bij hen in het kraampje iets komt kopen. Gelukkig zijn het maar ongeveer 15 kraampjes en is het nog te overzien, maar anders is het om op een gegeven moment gek van te worden. Na een uurtje hebben we het allemaal wel gezien op de markt en hebben we onze leuke souvenirtjes gekocht. Vanaf Knysna is het 4 uur rijden naar Gansbaai waar we ongeveer tegen 17 uur aankomen. Wij willen graag morgen de kooiduik met witte haaien gaan doen maar bij aankomst blijkt dat het weer voor morgen niet al te best is en dat de ochtendtour gecancelled is. We staan op de lijst voor een tour om 12 uur smiddags en moeten dus even afwachten of het door kan gaan. Het is de enige kans op dit moment omdat we geen tijd hebben om hier nog een dag/nacht langer te blijven. Op aanraden van de eigenaresse van het bed and breakfast gaan we eten bij de Blue Goose. Een heel leuk knus klein restaurantje in het dorpje. Heerlijke spareribs gegeten! Hoe lekker de spareribs ook waren, die van Hertog Jan in Veghel blijven toch de allerlekkerste die er zijn en daar kijken we nu al naar uit om die straks thuis weer te kunnen gaan eten!

Dag 195  29-04-2015       Gansbaai – Kaapstad

Heerlijk geslapen en we kunnen aanschuiven voor een zelfgemaakt ontbijt van de eigenaresse van het b&b. Helaas is ook de haaien kooiduik van 12 uur vanmiddag gecancelled vanwege te harde wind en slecht weer op zee. Erg jammer maar nu kunnen we op een rustig tempo richting Noordhoek bij Kaapstad rijden en stoppen we onderweg bij Betty’s Bay om de eerste African pinguïns te gaan bekijken. Het is een wisselvallige dag met regen en zonneschijn door elkaar. Bij aankomst zien we de pinguïns meteen zitten en kunnen we ze ook meteen ruiken, ze stinken namelijk heel erg! Het zijn zo’n grappige beestjes, hoe ze op de golven surfen en hoe ze lopen op het land. We lopen via een platform walk helemaal langs de kustlijn en zien echt overal pinguïns zwemmen, zitten en lopen. Het zijn er honderden! Na ongeveer een uurtje verlaten we deze grappige beestjes en rijden we richting Simons Town waar we de andere pinguïns gaan bekijken op Boulders Beach. Dit strand is de bekenste en meest toeristische plek, vlakbij Kaapstad, om de pinguïns te zien. Het was een heel mooi strand met felblauw water en op deze plek leven de pinguïns ook echt op het strand, bij Betty’s Bay leven ze meer op de rotsen. De zon kwam door terwijl het een beetje regende en dat leverde een bijna helemaal compleet ronde regenboog op, heel erg mooi! Na Simons Town hebben we genoeg pinguïns gezien voor vandaag en rijden we richting Noordhoek waar we de komende drie nachten verblijven. Noordhoek is een voorstad van Kaapstad, het is ongeveer 40 minuten rijden naar het centrum van Kaapstad. Heel mooi appartement, rustig gelegen en met een mooi uitzicht.

Dag 196  30-04-2015       Kaapstad

Vandaag brengen we een bezoek aan Robbeneiland en gaan daarna het beroemde Waterfront van Kaapstad bekijken. We hebben een aantal dagen geleden onze tickets voor Robbeneiland geboekt want het is een populaire tour. Het is niet mogelijk om het eiland op eigen houtje te bezoeken, het kan alleen met een guided tour. Om 11 uur in de morgen vertrekt onze boot vanaf het Waterfront en varen we in ongeveer een half uur naar Robbeneiland toe. Het eiland is veel groter dan we hadden verwacht en er wonen zelfs ook een aantal mensen op het eiland. Bij aankomst zijn er grote foto afdrukken van o.a. Nelson Mandela en andere mensen afgebeeld met teksten over vrijheid te lezen. Het verhaal van Robbeneiland wordt hierop in het kort uitgelegd. Na aankomst op het eiland worden we naar bussen geleid die ons een tour over het eiland geven. Er zijn verschillende gebouwen die gebruikt werden als gevangenis verspreid over het eiland. We rijden langs het dorp zoals het nu is op het eiland waar een aantal mensen wonen. Verder heeft het eiland een hele trieste uitstraling wat natuurlijk voor het allergrootste gedeelte komt door de geschiedenis van deze plek. Na de bustour over het eiland stoppen we bij de gevangenis waarin Nelson Mandela heeft gezeten. In dit deel krijgen we een rondleiding door het gebouw van een ex-gevangene. Deze man heeft zelf 6,5 jaar gezeten op Robbeneiland door politieke uitspraken die hij heeft gedaan. Het was erg indrukwekkend om het verhaal vanuit zijn eigen perspectief te horen zoals het er in die tijd aan toe ging op het eiland. De cellen waren ontzettend klein, er was weinig te eten en ze hadden geen matrassen op hun bedden, alleen een dekentje. De gehele tour was heel indrukkwekkend, interessant en leerzaam. Er zijn nog een heleboel aspecten in Zuid-Afrika die verbeterd moeten worden en de mensen die op Robbeneiland hebben vastgezeten hebben hier jaren geleden al hun mond over open gedaan. Die kritiek werd natuurlijk niet getolereerd en ze werden voor jaren gevangen genomen. Nelson Mandela heeft 18 jaar doorgebracht op Robbeneiland van zijn totale gevangenschap van 27 jaar. Na de rondleiding door de gevangenis lopen we onder de poort door van de oorspronkelijke poort van Robbeneiland en worden we met de boot terug gebracht naar het vaste land. De rest van de middag vermaken we ons bij het Waterfront. We gaan zitten voor een late lunch bij een leuk restaurantje en worden vergezeld door livemuziek van een lokaal bandje. Hierna lopen we nog wat rond bij het Waterfront, werpen een blik op de Tafelberg en maken een leuke foto door de ‘fotolijst’ heen. De  rest van de avond is rustig met heerlijk gemaakte Sajor door Steef en daarna met een film op de bank.

Dag 197  01-05-2015       Kaapstad

Een mooie dagtocht staat voor vandaag op het programma. We beginnen in de ochtend met een kopje koffie en iets lekkers aan de haven in Simons Town en daarna rijden we naar Hout Bay. Vanaf Hout Bay rijden we de Chapmans Peak Drive, omschreven als een van Afrika’s mooiste autoroutes om te rijden. Daarover is niet gelogen, het is een prachtige route. De weg is op sommige plekken helemaal uitgehakt uit de rotsen en het volgt de slingerende rotsen langs de ruige kustlijn. Op verschillende plekken stoppen we voor fotomomenten en genieten van het geweldige uitzicht. Na de Chapmans Peak Drive rijden we naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop. Als eerste lopen we vanaf de parkeerplaats omhoog naar de vuurtoren op het hoogste punt boven Cape Point. Een prachtig uitzicht op Cape Point en de omgeving eromheen. Op de weg terug naar beneden lopen we via de clifflookout route en zijn er tal van uitzichtpunten op Cape Point. Na de lookouts gaan we hetzelfde pad naar beneden en hebben we van bovenaf mooi uitzicht op Kaap de Goede Hoop waar we hierna naar toe gaan. Eenmaal terug bij de parkeerplaats genieten we van een heerlijke lunch in het zonnetje op het terras met geweldig uitzicht over het water en de achterliggende bergen. Het is super lekker weer vandaag met een zonnetje en lekker warm. Na de lunch rijden we naar Kaap de Goede Hoop waar we natuurlijk foto’s maken bij het beroemde bord. Iedereen kiest voor de Engelstalige kant maar wij kunnen Afrikaans makkelijk lezen en het is eigenlijk zo goed als hetzelfde als Nederlands dus ofcourse staan wij aan de ‘Nederlandse’ kant. Hierna gaan wij nog een wandeling naar boven doen en wachten Anneke en Steef beneden. Vanaf boven hebben we van veraf nog een keer mooi zicht op Cape Point en de enorme cliff waarop de vuurtoren staat. Na Kaap de Goede Hoop rijden we via een andere scenic route terug richting Noordhoek. Onderweg komen we via Misty Cliffs een dorpje dat eigenlijk altijd in een soort mistlaag hangt, heel raar om van het een in het ander in een soort mist te rijden die alleen daar hangt. Na dit laatste deel van de dagtocht genieten we van een lekkere laatste maaltijd met ons vieren want morgen gaan wij beginnen aan het echte laatste deel van onze trip: de bijna vierweekse rondreis door Namibië, Botswana en Zimbabwe. Als we terug komen in het appartement gaan we onze tassen herinpakken en sorteren we uit wat alvast mee naar Nederland kan. Een heleboel souvenirs uit verschillende landen gaan alvast mee en spullen die overbodig zijn voor de laatste rondreis. Dat scheelt toch wel een aantal kilo per tas en een stuk makkelijker inpakken!

Dag 198  02-05-2015       Kaapstad

Alles ingepakt en opgeruimd rijden we rond een uurtje of 10 in de ochtend richting Seapoint in Kaapstad, de plek vanaf waar wij vertrekken op onze rondreis. Om 12 uur moeten we ons inchecken bij de lodge en dan begint onze tour vanaf 13 uur. Voordat Anneke en Steef ons afzetten genieten we nog van een lekker ontbijtje vlakbij Seapoint om met een goedgevulde maag ons in te checken in de lodge. We hebben een hele leuke en gezellige tijd gehad met z’n vieren! De tijd is omgevlogen, zoals altijd als je leuke dingen doet. De hele trip is eigenlijk omgevlogen en nu beginnen we vandaag met ons laatse deel, nog iets minder dan 4 weken en dan gaan we terug naar ons echte thuis. Om 13 uur ontmoeten we de groep waarmee we de komende weken gaan rondtrekken. Leuke groep, gemixt van jong tot oud, en man en vrouw is redelijk gelijk. Onze eerste indruk is goed en gezellig. Na uitleg over het een en ander gaat de tour dan echt beginnen. Eigenlijk stond op het programma om de Tafelberg te hiken maar vanwege laaghangende bewolking is de gehele top in de wolken en is er vanaf boven niks te zien. Dit wordt naar morgenvroeg verschoven in de hoop dat de laaghangende bewolking dan is verdwenen. In plaats van de Tafelberg gaan we wijn proeven op een wijnboerdeij. Nou is Jell niet zo’n wijndrinker, Bart wel, maar het is toch heel gezellig en een leuke activiteit om elkaar in de groep beter te leren kennen. Na het wijn proeven gaan we naar Signal Hill, vanaf deze berg hebben we een fantastisch uitzicht over geheel Kaapstad. Het topje van de Tafelberg ligt nog steeds in een dunne laag bewolking maar het heeft wel iets magisch. Verder zien we Robbeneiland liggen voor de kust van Kaapstad en hoe de rest van de stad zich heeft gevormd aan het water. In plaats van de Tafelberg is dit een goed alternatief om in ieder geval een goed uitzicht te krijgen op de gehele stad. Hierna is de eerste halve dag voorbij, gaan we terug naar de lodge en maken we ons klaar om ’s avonds te gaan uiteten met z’n allen aan het Waterfront.

We gaan Zuid-Afrika nog niet helemaal achter ons laten, morgen hebben we met de rondreis nog een hele dag in deze omgeving en vertrekken we maandag richting Noorden om vervolgens dinsdag de grens over te gaan naar Namibië. We hebben ontzettend genoten van Zuid-Afrika! De mensen zijn aardig en de natuur en het wildlife in dit land zijn geweldig. Natuurlijk hebben ook wij onze angstmomentjes gehad wanneer we in een verkeerde buurt terechtkwamen of als we ergens over straat liepen waar we ons niet zo veilig voelde. Er is veel criminaliteit maar het land heeft zoveel meer en moois te bieden wat velen malen zwaarder weegt dan het feit dat het land nog lang niet stabiel is. Na dit land willen we meer van Afrika zien en gelukkig hebben we nog drie fantastische landen voor de boeg en mogen we nog een tijdje genieten van dit prachtige continent! Met Anneke en Steef hebben we twee super leuke en gezellig weken gehad! We hebben samen een heel mooi deel van Zuid-Afrika gezien en genoten van de tijd met elkaar na een half jaar elkaar niet gezien te hebben. Bedankt voor alles en we zijn blij dat het ervan gekomen is dat jullie ons zijn komen opzoeken! Tot over 4 weken!

Veel liefs ons

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ingrid:
    12 mei 2015
    Geweldig wat jullie weer allemaal beleefd hebben vooral de leeuwenfamilies lijkt me erg mooi,nee eigenlijk is alles te mooi om waar te zijn .
  2. Stephan en Anneke:
    15 mei 2015
    Dat was weer een prachtig verhaal en bijzonder om er nu deel vanuit gemaakt te hebben. Jullie hebben het weer prachtig in woord en beeld gezet!! Het was echt genieten geblazen!!

Steef en Anneke