Indonesie - Bali & Gili eilanden (zie aflevering 5 reisfilms)

Hallo lieve blogvolgers,

Het heeft iets langer geduurd maar hier is dan ons nieuwe verhaal en film van Bali en de Gili eilanden! Zie ook aflevering 5 van de reisfilms voor het beeld bij dit verhaal!

Dag 39    23-11-2014    Java – Bali – Lovina
Vandaag gaan we met de ferry van Java naar Bali, deze oversteek duurt maar 30 minuten en kost net één euro per persoon. Rond 12 uur komen we aan in de haven van Bali, Gilimanuk. Hier gaan we op zoek naar de lokale bus die ons naar Lovina kan brengen. Natuurlijk krijgen we 10 taxi-ritten aangeboden maar ze vragen veel te veel geld dus we gaan met de lokale bus. Prima rit op iets te smalle bankjes waar je met zn 2en op zit, maar na 1,5 uur komen we aan in Lovina. We hebben een mooi hotel geboekt met zwembad en direct aan het strand. De rest van de dag bestaat uit zwemmen en relaxen in het hotel.

Dag 40    24-11-2014    Lovina
We hebben een mooie route gevonden in de bergen bij Lovina, dus trekken we er vandaag op uit met een scooter. Het begint al meteen te regenen, maar we zijn geen mietjes en trekken gewoon onze regenjas aan en gaan. Hoe hoger we komen hoe kouder het wordt, en dan is het toch aardig koud in ons korte broekje op de scooter die nat geregend is. De omgeving is prachtig en dat maakt veel goed. We zijn op weg naar het Baturmeer met een tempel die aan de rand van het water staat. Hele mooie ligging van het meer, midden tussen de bergen. De tempel daarin tegen valt erg tegen, het is totaal niet zoals op de foto’s die we gezien hebben. Er is vanalles omheen gebouwd wat ontzettend afdoet aan de tempel en daardoor de krachtigheid een beetje is verloren. Het weer wordt er niet beter op en we rijden terug om onderweg langs de kant een heerlijke portie saté te eten. Via een geweldige steile kronkelweg rijden we terug richting de kust. Iedere keer hele mooie uitzichten over de stad en de zee, en hoe lager we komen hoe warmer het weer wordt, en de zon schijnt weer!! We warmen weer lekker op en de jassen gaan terug in de rugzak. Na deze mooie tocht zoeken we een leuk restaurantje bij het hotel voor het avondeten.

Dag 41     25-11-2014    Lovina
Voor de kust van Lovina leven dolfijnen, die komen sochtends bij de zonsopkomst richting de kust om te eten en daarna zijn ze weer verder weg. Voor een kleine prijs kun je om 06.00 sochtends met een bootje de zee op gaan om dolfijnen te gaan spotten. We hadden er al het een en ander over gelezen op internet dat het een beetje een dolfijnen gejaag was met allerlei boten erachter aan, maar goed voor die prijs gaan we het gewoon zelf bekijken. Alles wat we hadden gelezen was waar. Ook al is het laagseizoen, liggen er meer dan 30 boten bij elkaar op een plek in de zee, zodra er een dolfijn zich laat zien varen er meteen 20 boten op af! Weg dolfijn.... ja logisch natuurlijk, zouden wij ook doen als we een dolfijn waren. En zo ging het iedere keer zodra er een dolfijn te zien was. Gerrum beestjes, we vonden het helemaal niks om die beesten zo op te jagen dus we hadden het na een uur wel gehad op dat bootje, maar er zaten meer mensen op dus moesten nog zeker een uur blijven. Na deze mislukte dolfijnen spotting gaan we duiken!
Na ons behaalde PADI duikbrevet gaan we weer voor het eerst duiken! We hebben veel goede verhalen gehood over duiken in Bali dus zijn heel benieuwd! Moeilijk welke duikplek we zullen kiezen want er is zoveel! Uiteindelijk kiezen we voor Menjangan Island, een klein eilandje bij Noord-West Bali, 1,5 uur rijden vanaf Lovina. Het is een beschermd gebied waardoor het koraal helemaal intact is en de kleuren fantastisch zouden moeten zijn! Nou, dat die kleuren fantastisch zijn is helemaal waar! Wauw wauw! We konden zover kijken, meer dan 20 meter, en overal was gekleurd koraal en allerlei soorten (gekleurde) vissen! We doen twee duiken vandaag, beide rondom het eiland maar niet precies dezelfde plek. Het water was ook heerlijk warm, 30 graden, net een warm bad! Tijdens de tweede duik zwemmen we door een grot heen waar we ook een hele grote vis tegenkomen, een ongevaarlijke, dus we kunnen daar rustig blijven zwemmen. Het duiken was echt geweldig daar! Het was nog wel 10x mooier dan in Thailand, maar goed hoe vaker we gaan duiken hoe meer je met elkaar kan vergelijken. We waren overigens ook de enige twee duikers, en onze divemaster natuurlijk, die aan het duiken waren. Dat was in Thailand ook wel anders, daar zag je overal luchtbelletjes naar boven komen van andere duikers. Het is op Bali nu laagseizoen, dus in het hoogseizoen zal het hier ook wel een stuk drukker zijn.
Dag 42    26-11-2014    Lovina – Ubud

Om 09.00 vertrekken we met een klein shuttle busje naar Ubud in het midden van Bali. Hier hebben we een hele leuke homestay geboekt in het midden van het centrum. Homestays zie je veel in Indonesie, mensen die in hun tuin of huis een aantal kamers maken voor toeristen. Dit was echt een hele leuke plek met een binnentuintje en hele lieve eigenaren. We huren voor deze 3 dagen dat we hier zijn een scooter zodat we zelf de omgeving kunnen verkennen. Deze middag gaan we naar de koningsgraven gelegen tussen de rijstvelden. Een mooie tocht met de scooter over allerlei mooie wegen, soms zijn het meer gaten dan dat de weg nog heel is, maar Bart is inmiddels een ervaren Azie scooter chauffeur. Als we aankomen bij de graven komt er een vrouwtje naar ons toe en zegt dat we verplicht een sarong om moeten en dat we die bij haar kunnen kopen. We vonden het al raar dat dat de enige plek was, maargoed laten we het maar doen. Voor 3 euro kopen we twee sarongs, dus om de kosten gaat het niet, maar 150 meter verderop, wat we dus niet vanaf daar konden zien, kon je gewoon een sarong lenen. Dat vrouwtje staat dus op een strategische plek met haar spulletjes want ze verkoopt het zo dat je er wel een moet kopen wil je binnen mogen haha. Ongeveer 300 traptreden naar beneden liggen de koningsgraven rondom een riviertje in een ongelooflijk mooie omgeving. Tropische bomen, rijstvelden en een mooi uitzicht! Na de koningsgraven volgen we nog een pad dat door de rijstvelden heen loopt en komen uit bij een grottempel. Deze tempel is uitgehakt uit een rotsenwand en is nog steeds in gebruik. Overal liggen offers, want in Bali offeren de vrouwen wel 50 tot 60 offeringen per dag. Die worden zelf gemaakt, het zijn bamboebakjes met daarin verschillende soorten bloemen. Deze worden bij iedere ingang neergelegd, dit om boze geesten te verdrijven. Na deze mooie plek rijden we terug naar Ubud, ongeveer een uurtje rijden met de scooter. We hadden dit keer een hele goede (nieuwe) scooter! Niet zoals in Thailand: zonder voor en achterlicht, geen werkende km-teller en benzinemeter en mét spiegels! Rijdt toch wel iets fijner.

Dag 43    27-11-2014    Ubud
Vandaag staan de rijstvelden van Jatiluih op ons programma. Deze staan bekend om het fantastische panoramische uitzicht. Het is iets verder rijden dan we van te voren gedacht hadden, na bijna 2,5 uur rijden met de scooter komen we eindelijk aan Jatiluih, waar het inmiddels staat te gieten. We parkeren snel en vluchten een panorama restaurant in voor een lunch en schuilen voor deze bijna wolkbreuk achtige tropische regenbui, er is geen uitzicht meer te zien want alles is betrokken door stevige mist. Gelukkig duurt de bui maar een uur en trekt de mist samen met de bui helemaal weg. We waren al een beetje bang dat we dalijk het hele eind voor niks gereden zouden zijn doordat we niks konden zien door de mist. Zoals beschreven in de boeken is het uitzicht fantastisch, steile hellingen met overal rijstterrassen die als een soort architectonisch kunstwerk zijn aangelegd. Je mag met wandelpaden en auto/scooterpaden helemaal door de velden heen rijden, wat we natuurlijk gedaan hebben. Je ziet mensen hard ploegen in de natte rijstvelden, het voortduwen van koeien die mee omploegen en mensen die zakken van 40 kg rijst op hun hoofd het veld uit dragen. Ongelooflijk hoe hard ze hier werken, gelukkig is het klimaat hier iets koeler omdat dit relatief een stuk hoger ligt. Ze werken allemaal met de bekende Indonesische bamboehoedjes op hun hoofd, de ronde punt hoedjes die ze beschermen tegen de brandende zon. We lopen nog een stuk over de paden en gaan daarna weer op weg richting Ubud. Onderweg komen we langs hotsprings, water dat opgewarmd wordt door natuurlijke bronnen, en aangezien we het behoorlijk koud hebben doordat alle kleren nategerend waren bij de heenweg, gaan we hier even opwarmen in het warme water. Heerlijk bubbelend in een eigen hotspring, trekken we na een uur warmte, de natte koude kleren weer aan en vervolgen we onze weg naar onze homestay. ’s Avonds gaan we naar een schnitzelrestaurant dat op Tripadvisor als een van de beste restaurants van Ubud stond aangeschreven. Bart vond de schnitzels erg lekker, dus terecht een plek bovenaan!

Dag 44     28-11-2014    Ubud
Een lekker relaxte ochtend en rond de lunch gaan we naar de bazar met heel veel winkeltjes met textiel. Op zoek naar wat leuke souvenirtjes en kleding. Om 15.00 worden we opgehaald voor onze Balinese kookcursus. We leren als eerst hoe je een echt Balinees offer kan maken, zoals alle vrouwen hier iedere dag heel veel maken. Als eerste vouw je van bamboebladeren een vierkant bakje wat je vastzet met prikkers, gemaakt van, jawel, bamboe! Daarna mag je het offer helemaal maken zoals je zelf wil. Er is keuze uit een heleboel soorten bloemen waarmee je je bakje vult. Als laatste leg je er een soort gras bovenop en dan is het offer klaar. Heel leuk en interessant om mee te maken en het zelf te doen en daarbij de achtergrondinformatie te horen. Daarna begint het koken. Als eerste uitleg over alle ingredienten en kruiden die gebruikt worden in de Balinese keuken. We ruiken en proeven alles en gaan het daarna klein snijden en in bakjes sorteren. Op het menu staat Soto Ayam (kippensoep), Saté Ayam (kipsaté) met eigen gemaakte satésaus, een Balinesce salade, een curry met kip, zelf gemaakte sambal en tonijn gestoomd in bananenbladeren met een eigen gemaakte saus. Het koken was heel leerzaam, en zeker omdat we thuis ook graag Indonesische gerechten maken, weten we nu hoe we zelf bepaalde sauzen kunnen maken! De mensen waren ook geweldig, Bart had de hele avond ontzettend lol met een Indonesische man die hele tijd grappige dansjes deed. Na het koken gingen we onze zelfgemaakte gerechten natuurlijk proeven! De hele tafel stond vol met alle gerechten en het smaakte heerlijk! Een super ervaring en dit menu gaan we zeker thuis nog een keer maken!

Dag 45    29-11-2014    Ubud – Padangbai – Gili Trawangan
Vandaag gaan we met een shuttlebusje naar Padang Bai en vanuit daar met de snelle Ferry naar de Gili eilanden. We verblijven op Gili Trawangan, het grootste eiland van de drie. We hebben nog geen goede accomocatie kunnen vinden via internet dus gaan we zelf op zoek bij aankomst. Bart heeft het zoeken al snel gehad in de hitte en gaat met alle tassen in een strandbar zitten en Jell zoekt verder. Na een uur zoeken nog niks goeds gevonden of het is hardstikke duur of het is een vieze kamer waar je gratis nog niet wil slapen. Er was 1 bungalow die wel oké was, geen airco, de badkamer was buiten zonder dak en een rieten dak, heel heet dus. Maar goed we hebben niks beters kunnen vinden binnen ons budget dus boeken we deze voor 5 nachten. Op de Gili eilanden is geen gemotoriseerd verkeer toegestaan, dus alles gaat te voet, per fiets of te paard en wagen! Hierdoor krijgt het eiland in combinatie met de vele mooie strandtenten een hele relaxte sfeer.

Dag 46    30-11-2014    Gili Trawangan
Na 1 nacht in dat rieten huisje hebben we het al helemaal gehad, voornamelijk Jell is er klaar mee. Bloedheet, zwetend in bed liggen en daardoor niet kunnen slapen. Opnieuw op internet gekeken en we vinden via via een homestay iets verder van het strand af. Een heerlijke kamer met een mooie badkamer en airco! We pakken onze spullen in, vragen ons geld terug van de volgende 4 nachten en vertrekken naar ons nieuwe onderkomen. De rest van de dag gerelaxed op het strand, op een ligbedje bij een strandbar en gesnorkeld in de zee. Bart ziet meteen de eerste keer in het water een zeeschildpad voorbij zwemmen, wat een mooie dieren zijn dat! ’S Avonds heerlijk gegeten bij een restaurant op het strand, echt heel goed eten op het eiland! Het is allemaal een stuk duurder dan op de ‘vaste’ eilanden van Indonesië, maar hier komen ook alleen maar toeristen en er zijn weinig lokale mensen.

Dag 47    01-12-2014    Gili Trawangan
Deze dag huren we fietsen en gaan het hele eiland rond. Het eiland is zo klein dat je in een uur helemaal rondgefietst bent, nou ja fietsen, op een kwart van de ronde moet je met je fiets door het zand lopen omdat er geen weg ligt. Aan onze kant van het eiland is het heel druk en ‘de’ straat met cafés, restaurants en hotels en aan de andere kant heel rustig met alleen maar resorts die eigen privéstranden hebben. Omdat het laagseizoen is wordt er overal gebouwd, verbouwd en gerenoveerd zodat het voor het hoogseizoen weer allemaal opgeknapt is. We stoppen op een paar plekken om te gaan snorkelen en om 14.30 gaan we duiken bij Turtle Heaven, voor de kust van Gili Meno, een plek waar heel veel zeeschildpadden leven. Jell heeft er nog geen gezien, Bart al 2 bij het snorkelen dus hopelijk gaan we ze zien met duiken. Na 10 minuten onderwater zien we al een stuk of drie zeeschildpadden liggen, allemaal slapend. Een aantal zwemmen rond en ze zijn zo rustig en relaxed. Ook al zijn ze heel groot, je kan heel dichtbij komen zonder dat ze zich verroeren of iets doen. Uiteindelijk hebben we wel een stuk of 15 zeeschildpadden gezien! Verder zagen we tijdens deze duik een octopus, lionfish en scorpionfish allemaal die we tijdens vorige duiken nog niet gezien hadden! Het duiken bij de Gili eilanden is niet heel mooi met gekleurd koraal enzo, want dat is allemaal kapot gegaan door vissersnetten, maar er zitten heel veel soorten vissen en andere onderwaterdieren.

Dag 48    02-12-2014    Gili Trawangan
Met een snorkeltour gaan we vandaag naar alle drie de Gili-eilanden en snorkelen we op verschillende plekken. Als eerste gaan we naar Gili Meno naar een plek met zeeschildpadden. Ook al hebben we deze gister tijdens het duiken ook al veel gezien, het blijft mooi om ze weer te zien! Daarna varen we door naar Gili Air, het rustigste eiland van de drie, waar we snorkelen bij koraal, een van de weinige plekken waar het nog redelijk intact is. Op Gili Air hebben we een lunch, helaas was dit bij lange na niet dezelfde kwaliteit als op Trawangan, maar goed we hebben weer iets in onze maag en gaan door naar de derde en laatste snorkelplek van deze dag. Tussen Gili Trawangan en Gili Meno ligt een scheepswrak. Door de goede helderheid van het water kun je met snorkelen het wrak goed zien liggen, leuk om een keer gezien te hebben, maar geen boeiend wrak om een duik voor te boeken. Deze avond gaan we eten met Jeroen van Herpen, we wisten dat hij ook op Bali was, maar nu zaten we op dezelfde plek. Leuk om iemand bekends te zien en hebben heerlijk op het strand gegeten. Verder lekker rustige avond gehad, morgen alweer de laatste echte dag op Gili.

Dag 49    03-12-2014    Gili Trawangan
Lekker uitgeslapen en we hadden gehoopt op een heerlijke laatste stranddag vandaag, maar zodra we de gordijnen open deden zagen we grijs en regen. Die regen is niet meer opgehouden, de hele dag regende het aan één stuk door. Oke... balen voor de laatste dag, dan pakken we onze tassen voor morgen maar alvast in en gaan we films kijken in onze kamer. Toch moeten we er voor een lunch toch uit deze dag. Met een poncho en slippers aan struinen we door de regen en de inmiddels volgelopen straten. Niet overal ligt er bestrating dus lopen we tot aan onze enkels door de modder, maar we hebben een doel: restaurant nummer 1 van Tripadvisor bezoeken! Hier kun je de beste hamburgers en geroosterde kip eten! Daar hebben wij wel zin in na bijna 2 maanden iedere dag rijst gegeten te hebben. Een restaurant kun je het niet echt noemen, meer een soort snackbar, maar voor het eten is het de nummer 1 plek zeker waard! We hebben na ons bezoek ook een review geplaatst op Tripadvisor. Daarna weer terug door de regen, we kopen chips en cola en vullen daarmee onze avond want we gaan er niet meer uit!

Dag 50    04-12-2014    Gili Trawangan – Padangbai - Seminyak
De relaxte dagen op Gili zitten er alweer op, om 10.30 vertrekken we met de snelle ferry terug naar Padang Bai en vanaf daar worden we met een shuttlebusje naar Seminyak gebracht. Seminyak ligt vlakbij Kuta aan de Zuid-Westkust van Bali. Het staat bekend om de surfstranden. Kuta is het Lloret de Mar van Spanje met veel gezuip, gefeest en criminaliteit. Dit zagen wij niet echt zitten en zijn twee stadjes verderop gaan zitten in Seminyak, met net zo’n goede surfstranden maar een stuk relaxter en rustiger. We hebben echt een geweldig hotel met zwembad! Super grote kamer, heel mooi en met een zitje in de tuin. Locatie is vlakbij de straat met restaurantjes en daar eten we deze avond bij een gezellig restaurant. Bijna alle restaurants zijn 24 uur open en bezorgen 24 uur per dag eten bij je thuis. Dit is wel echt het meest toeristische deel van Bali.

Dag 51    05-12-2014    Seminyak
We hebben weer voor drie dagen een scooter gehuurd zodat we overal naar toe kunnen rijden. Vandaag gaan we naar een klein dorpje net boven Denpasar waar de Buddha to Buddha fabriek moet zijn. Na ongeveer 40 minuten rijden zijn we in het dorpje dat uit 10 straten bestaat en we hebben alleen de naam van de fabriek maar geen adres. Het is allemaal nogal geheim dat daar Buddha to Buddha wordt gemaakt en daardoor is er op internet niks te vinden behalve een naam. Je moet in het dorpje of omgeving ook niet vragen naar de Buddha to Buddha fabriek want dan weet niemand iets en vertelt niemand je iets. We vroegen naar de naam van het internet bij een supermarkt maar ook zij wisten het niet, het was zoeken naar een speld in een hooiberg. Net toen we wilden wegrijden vroeg een man op een scooter waar we naar toe wilden, dus Jell zei de naam en hij legde uit waar het was, en halverwege zei hij: wacht, volg mij maar, ik breng jullie wel. Super aardig en hij bracht ons tot de ingang en liet zien waar de fabriek was. We mochten binnen kijken en een rondje lopen, een kleine werkplaats waar ongeveer 15 mensen kunnen werken, er waren er nu maar een paar aan het werk. Het is echt preciezie werk wat ze daar doen, heel knap. We zagen de Buddha to Buddha ringen al liggen in een bakje en liepen daarna door naar de ‘winkel’. Achter een grote dubbele versierde deur was een grote winkel met wel duizenden oorbellen, armbanden, ringen en kettingen. Niet alles is van Buddha to Buddha, want ze maken ook eigen zilveren sieraden. Na ongeveer twee uur binnen te zijn geweest had Jell wat moois uitgezocht en zijn we teruggereden naar Seminyak. Onderweg zijn we regelmatig gestopt bij wat winkels en hebben voor Sinterklaas voor ons zelf wat cadeaus gekocht. Beide nieuwe Havianas slippers en surfshirts voor bescherming in het water. Thuis zetten we onze schoen en leggen onze cadeautjes ernaast, dan hebben we toch nog een beetje Sinterklaasgevoel dit jaar! Verder nog wat souvenirs gekocht want morgen gaan we een doos opsturen naar Nederland met spullen uit onze backpack die we niet meer gebruiken en gekochte dingen van Thailand en Indonesië. Nadat we thuis zijn gaan we bij een lokaal restaurantje op de hoek bij het hotel weer Indonesisch eten. We hebben nog maar een paar dagen in Indonesië en gaan dus nog lekker genieten van het heerlijke eten hier!

Dag 52    06-12-2014    Seminyak
Tanah Lot is de bestemming voor vandaag. Een tempel op een rots in de zee op ongeveer een uurtje rijden vanaf Seminyak. Het lijkt er ‘s ochtends op dat het een regenachtige dag wordt, maar uiteindelijk is het de hele dag zonnig. Mooie tempel, idyllisch gelegen met een woeste zee rondom de rots. Tijdens eb kun je tot de poort van de tempel komen, toegang is verboden voor toeristen, en met vloed kijk je vanaf een rots naar de tempel. De tuin en wandelpaden die gelegen zijn in het gebied voor de tempel zijn prachtig. Helderblauwe zee met steile rotswanden tot in het water met nog verschillende andere kleine tempeltjes op de randen. Na de lunch rijden we terug naar Seminyak waar we ons pakket gaan opsturen. Met drie tassen vol met spullen die we inmiddels verzameld hebben of spullen die teruggestuurd gaan worden rijden we naar het postkantoor. Twee hele lieve meisjes helpen ons met het inpakken van de doos, we moeten een heleboel formulieren invullen en een aantal keer controleren of ze het adres goed hebben ingevuld en opgeschreven. Na een uur staan we weer buiten en zijn we 8 kilo lichter!

Dag 53    07-12-2014    Seminyak
De laatste echte dag in Bali en in Indonesië, het is weer prachtig weer vandaag dus we gaan naar het strand om wat te surfen en te zonnen. We hebben afgesproken met Erik, waarmee we in Java een heel aantal dagen hebben samengereis. Zijn broer en een vriend van hem zijn nu ook op Bali en zij zitten in Kuta, 5 km verderop van Seminyak. Bart heeft vooral gesurfd, bij Jell wilde dat niet zo lukken vandaag en heeft daarna een bodyboard gehuurd om over de golven te sturen. Het was heel gezellig en leuk om Erik weer te zien en hebben een hele leuke dag gehad op het strand met hem, zijn broer en een vriend. We kijken de zonsondergang, de mannen met een lekker koud biertje. Daarna rijden we terug naar ons hotel om daarna voor het laatst Indonesisch te gaan eten. Dat zullen we over een tijdje wel weer gaan missen!

Dag 54    08-12-2014    Seminyak – Auckland (Nieuw-Zeeland)
We vliegen vandaag pas om 22.10 uur, dus we gaan vandaag na het uitslapen en uitchecken lekker aan het zwembad liggen bij het hotel. Om 18.00 brengen ze ons vanuit het hotel naar het vliegveld zodat we nog iets kunnen eten voordat we het vliegtuig in gaan. We hadden geen idee of we eten kregen in het vliegveld want dat konden we niet opmaken uit ons ticket, dus we hadden zelf wat eten bij en eten op het vliegveld wat. We vliegen vanuit Denpasar naar Sydney, moeten daar 2 uur wachten, en stappen dan over naar Auckland. Alles gaat voorspoedig, tot dat om 22.00 uur, een kwartier voordat het vliegtuig vertrekt, nog niemand in het vliegtuig zit en er ineens een extra security controle wordt gehouden. Iedereen wordt de gate uitgejaagd en moet in een lange rij gaan staan. Iedereen wordt gefouilleerd en alle tassen worden opengemaakt. Alle gekochte dranken moeten worden ingeleverd! Belachelijk, we hebben net voor meer dan 10 euro drie flesjes drinken gekocht, die zonder pardon de prullenbak ingeflikkerd worden! Gesealed en alles, het maakt ze niks uit. Mensen die flessen drank hadden gekocht konden die inleveren. Boos en gefrustreerd zitten we weer opnieuw in de gate en is het inmiddels half 11 en er zit nog steeds niemand in het vliegtuig. We zitten een beetje op hete kolen omdat we 2 uur overstap tijd hebben, wat normaal gesproken meer dan lang genoeg is, maar nu is het nog maar 1,5 uur en aangezien iedereen nog moet instappen zullen we niet voor 23.00 vertrekken. Dat betekend dat we nog maar een uur hebben om over te stappen in Sydney. Uiteindelijk vliegen we om 23.10 weg uit Denpasar. Een beetje chagrijnig zitten we in het vliegtuig, krijgen we ineens een goodiepakket en een plaid van JetStar cadeau, als enige in  halve vliegtuig, verderop nog een paar mensen maar verder niemand. Dus verbaasd nemen we het aan en vragen of we dit mogen houden, ja we mogen het houden. Ook krijgen we eten, wat verder niemand heeft, behalve de andere paar mensen die ook dat pakket kregen. Het zal dan toch wel in ons ticket hebben gezeten, en dat maakt de vertraging op dat moment wel een klein beetje goed. TOTDAT we in Sydney aankomen, en nog maar 50 minuten hebben om bij ons volgende vliegtuig te komen. Jell is er niet zo zeker van dat we het vliegtuig nog gaan halen, maar moet zich rustig houden want we kunnen niks anders op dat moment. We zijn het vliegtuig uit, volgen de bordjes ‘transfer’ en melden ons bij de balie van Qantas, waar ons ticket van is, maar omdat de vlucht door Qantas is ondergebracht bij Emirates moeten we ons daar inchecken, maar dat halen we nooit voordat het vliegtuig vertrekt. Dus zegt die meneer achter de balie dat we rechtstreeks naar de gate moeten gaan, onze stoelen zijn immers al gereserveerd en dan zou het goed moeten komen. Nog 30 minuten te gaan... Na ongeveer een kilometer te hebben gerend over het vliegveld komen we aan bij de gate en beginnen ze net met boarden. Wij blij en zeggen samen; we hebben het gehaald! Maar omdat we geen instapkaart hebben vanwege de vertraging en overstap melden we ons bij de mensen van Emirates. Ze kijken nogal moeilijk en zeggen dat dit niet kan, dus wij vertellen hoe en wat en dat de man van Qantas ons dit had geadviseerd te doen. Een andere man wordt erbij gehaald en zegt: het vliegtuig is vol, jullie kunnen niet meer mee je hebt de vlucht gemist. GEMIST?! We hebben de vlucht gemist?! #%!@%#! Het boarden is net begonnen, we hebben gereserveerde stoelen, hoezo is vliegtuig vol? Het heeft allemaal geen zin, we mogen niet mee! Boos en gefrustreerd lopen we weg op zoek naar de balie van Qantas. We zijn zo boos over en weer aan het praten met elkaar dat we inmiddels al drie keer hetzelfde rondje hebben gelopen en niet weten welke kant we op moeten terug naar de grote hal. Eenmaal de balie gevonden vertellen we wat er is gebeurd en dat dit door de vertraging op Denpasar is gebeurd. Eerst willen ze ons doorsturen naar JetStar want zij hebben de vertraging veroorzaakt, maar ons hele ticket is geboekt onder Qantas en zij brengen vluchten bij andere maatschappijen onder. Dus we dringen erop aan dat zij, als Qantas zijnde, het voor ons moeten regelen. Na een aantal telefoontjes helpen ze ons en zoeken naar een nieuwe vlucht. Gelukkig gaat deze al 2 uur later en krijgen we stoelen met extra beenruimte ter compensatie. Deze vlucht verloopt voorspoedig tot we tijdens het landen met de wielen bíjna op de grond zijn en het vliegtuig dan ineens met hoge snelheid weer opstijgd. Wat nu weer?! De piloot roept om dat er nog een vliegtuig op de landinsbaan stond en ze dit pas laat in de gaten hadden. Gelukkig hadden we oplettende piloten en landen we 20 minuten later veilig op de grond. EINDELIJK, WE ZIJN ER! Wat een gedoe allemaal, maar uiteindelijk is alles gelukkig goedgekomen en houden we er nu een mooi verhaal aan over!

We hebben na twee maanden het prachtige Azië verlaten en gaan op ons nieuwe avontuur door Nieuw-Zeeland. Indonesië was fantastisch, we hebben zoveel mooie dingen gezien en meegemaakt! De verschillen tussen de eilanden Java en Bali zijn enorm, maar beide zo mooi en ze hebben allebei hun positieve en negatieve punten. Op Java kregen we vaak het gevoel dat we bekende mensen waren ofzo, iedereen wil met je op de foto en kijkt je aan. Dit heeft ermee te maken dat Java nog helemaal niet zo toeristisch is en op veel plekken weinig toeristen komen. De mensen daar zijn er trots op dat je als toerist, als Westerse, hun land bezoekt, en daarom willen ze met je op de foto. Op Bali  juist heel veel toerisme waardoor niet opvalt en als een van de velen bent, maar ook daar zijn de mensen trots en ontzettend gastvrij. Bali is vrijer qua doen en laten en het hindoeïsme zijn we erg gaan waarderen. Het is een heel positief geloof en het heeft veel mooie dingen in zich. Kortom Indonesie was geweldig! We zouden in de toekomst heel graag nog een keer teruggaan om andere eilanden te verkennen, maar voor nu hebben we nog genoeg moois voor de boeg waar we ons op gaan richten. We hebben genoten in Azië van de mooie culturen, lekker eten en vooral het goedkope reizen. Dat goedkope reizen is nu voorlopig afgelopen, de prijzen draaien 360 graden en we zullen meer moeten budgetteren om rond te komen van ons budget, maar dat maakt het ook wel weer leuk! We hebben een buspas van de organisatie STRAY waarmee we eigenlijk overal kunnen komen op het Noorder en Zuidereiland. De eerste dagen brengen we door in Auckland en daarna gaan we richting de Bay of Islands in het hoge noorden van het Noordereiland.

Tot gauw!
Liefs Bart & Jelleke

1. TRijntje:
    13 december 2014
    Geweldig allemaal , veel plezier .xx
  2. Ingrid:
    14 december 2014
    Geweldig,wat een mooie verhalen.Ik wens jullie heel veel plezier in Nieuw Zeeland,dat zal totaal anders zijn.
    Liefs piet en ingrid
  3. H&K:
    14 december 2014
    Dit voorjaar nog op Bali geweest voor scouting PE. Heel herkenbaar wat jullie beschrijven. Boeiend toch om van Islamitisch Java met een half uurtje te varen in een super Boeddhistische wereld van Bali terecht te komen?
    Mooie tijd in NieuwZeeland en een warme Kerst. X
  4. Anneke Scheer:
    14 december 2014
    Het was weer genieten! Van de reisverhalen en de video! Op naar de stories van Nieuw Zeeland. We spreken elkaar op skype gr Anneke en Steef
  5. Hans van der wijst:
    16 december 2014
    Ben weer helemaal bij!
    Heb trouwens gelezen dat de klopvogel uit Indonesië totaal niet vergelijkbaar is met de exemplaren in nieuw-Zeeland. Sterker nog, je schijnt er voor op te moeten letten. Vooral in verband met je broekzakken. Daar kloppen ze van alles uit...
    Of het verhaal helemaal klopt?
  6. Cathy:
    14 januari 2015
    Hi, Kan jij mij vertellen vlakbij welke supermarkt de buddha to buddha fabriek is of iets anders dat opvalt?

Alvast bedankt
    Veel liefs