Nieuw-Zeeland - Noordereiland (+ video aflevering 6)

28 december 2014

Hallo lieve blogvolgers,

We zitten nu in Nieuw-Zeeland, helemaal aan de andere kant van de wereld. Het tijdsverschil met Nederland is nu 12 uur, en zijn dus hier met alles 12 uur eerder, zo ook met nieuwjaar wat wel heel raar is! We zijn begonnen op het Noordereiland en hebben een roundtrip gedaan over het hele eiland, we zijn nu inmiddels bijna in Wellington en vanaf daar gaan we met de boot naar het Zuidereiland waar we nog 4 weken zijn! We vinden Nieuw-Zeeland nu al helemaal super, het is zo mooi en de mensen zijn heel aardig. Men zegt hier dat het Zuidereiland nog mooier moet zijn, dus we zijn heel benieuwd wat ons nog te wachten staat! Voor nu ons verhaal van onze avonturen op het Noordereiland.

Dag 55 09-12-2014           Auckland

Deze dag komen we aan om 16.30 in Auckland, vanwege het tijdsverschil hebben we op papier 2 dagen gevlogen. Nadat we onze tassen van de band hebben gepakt gaan we naar de airportbus die ons in ongveer 45 minuten naar de stad brengt. Ons hotel voor de eerste drie nachten ligt in het centrum vlakbij de hoofdstraat van Auckland, ideaal dus! Vanaf de busstop is het 5 minuten lopen naar ons hotel. We hebben een tweepersoonskamer met gedeelde badkamer en er is een goede keuken waar we zelf eten kunnen koken om geld te besparen. We wilde onze telefoons opladen en komen er dan achter dat we alle nieuw-zeeland stekkers hebben opgestuurd in het pakket naar huis, haha! Lekker handig weer, dus nu moeten we op zoek naar een stekker. Er is een grote supermarkt die 24 uur open is en vinden er daar gelukkig eentje, voor 20 dollar!!

Dag 56 10-12-2014           Auckland

We gaan te voet Auckland verkennen vandaag. Het is een mooie dag met wat wolken en zon en 23 graden, prima eerste dag. Midden in de stad staat de 250 meter hoge Skytower waarmee je een mooi uitzicht hebt over de stad. Eenmaal boven is het uitzicht echt fantastisch. Helemaal omdat het een heldere dag is kunnen we heel ver kijken! Auckland ligt aan het water en je ziet de mooie kustlijn en alle eilanden voor de kust heel mooi liggen. Ze hebben deels een glazen vloer gemaakt in de tower, waarop je kunt staan en dan 220 meter naar beneden kijkt! Auckland wordt de city of Sail genoemd, ieder jaar zijn hier belangrijke zeilwedstrijden en er liggen wel honderden boten in de haven! Na de lunch zijn we wat gaan shoppen in Queenstreet en hebben wat nieuwe kleding gekocht om onze garderobe na Azië weer een beetje aan te vullen. De kleding is hier over het algemeen niet zo heel duur, normale prijzen dus dat scheelt dan weer. Om ons lichaam weer te voorzien van wat extra vitamine hebben we voor vanavond een gezonde maaltijdsalade met kip gemaakt en een fruitsalade. Toch wel heel lekker om weer zelf te kunnen koken en te bepalen wat je gaat eten.

Dag 57  11-12-2014         Auckland

We begonnen vandaag met een wandeling in het havengebied van de stad. Je kan vanaf hier een aantal eilandjes bezoeken met een ferry en er leggen grote cruiseschepen aan. De ‘ferrybuilding’ is een bekend gebouw vanwege de zo verschillende uitstraling van het gebouw ten op zichte van de rest van de stad. We gaan naar de haven met ontelbaar veel zeilboten die we gister vanaf de Skytower zagen liggen. Na een lunch in de BurgerKing gaan we naar de bioscoop, naar de nieuwste Hobbitfilm die gister is uitgekomen. We willen in de buurt van Rotorua het Hobbiton bezoeken, het dorpje uit de Lord of the Rings en Hobbit films, dus dan is het leuk om van te voren de film te hebben gezien. Na de film doen we wat boodschappen en koken weer lekker zelf in het hotel. Helaas moeten we morgen naar een andere slaapplek voor de laatste nacht in Auckland, want het hotel is helemaal volgeboekt.

Dag 58  12-12-2014         Auckland

Na onze dagen in Auckland gaan we verder reizen met de busorganisatie Stray. Hiermee reis je niet alleen van A naar B, maar ze maken van iedere tocht een tour en stoppen onderweg bij higlights en vertellen veel over de omgeving en andere interessante dingen over Nieuw-Zeeland. Na het uitchecken in ons hotel gaan we naar een kantoor van Stray die vlakbij het hotel zit om onze reis tot en met de kerstdagen in te plannen. Het is hoogseizoen in NZ nu dus we moeten niet wachten met inplannen tot het laaste moment want dan zitten de bussen en hostels vol. Na het inplannen van de route brengen we onze grote backpacks naar het hostel waar we vannacht slapen. We hebben twee bedden geboekt in een 8-persoons slaapruimte want we zijn er toch maar een nachtje en vertrekken morgenvroeg al om 7.30 naar het Noorden. Na het inchecken in het nieuwe hostel gaan we naar het Albert Park dat midden in de stad ligt. Een mooi park met heel veel oude bomen die kronkelend groeien, ziet er heel sprookjesachtig uit. Daarna gaan we nog een paar winkels in en eten we heerlijk bij een mexicaans restaurant die avond. We komen terug op onze kamer, en er hangt echt een enorme ‘slaapgeurstank’ want er liggen er twee al de hele dag in hun bed en  er kunnen geen ramen open. Maargoed we zijn er 1 kort nachtje en als je eenmaal een tijdje binnen bent ruik je het niet meer.

Dag 59 13-12-2014         Paihia – Bay of Islands

Prima geslapen in het hostel vannacht en we vertrekken vandaag om 07.30 richting het noorden, naar Paihia een klein dorpje in de Bay of Islands. Het staat bekend om de mooie boottochten die je daar kunt maken met uitzicht op de vele eilanden en dolfijnen die je daar kunt spotten en mee kan zwemmen! De weg ernaar toe was ontzettend mooi, echt door het landschap dat je altijd op tv ziet van Nieuw-Zeeland. Omdat Stray geen busmaatschappij is die alleen van A naar B rijdt, stoppen we onderweg een aantal keer om iets te bezichtigen. Als eerste stoppen we bij een farmersmarket, deze is er alleen iedere zaterdagochtend, dus we hebben geluk dat we op zaterdag reizen. Hier kunnen we koffie drinken en iets ontbijten. Voor Jell hebben ze allerlei gluten/tarwevrije dingen te koop, een heerlijke gluten/tarwevrije pannekoek gaat er wel in! Daarna rijden we verder naar de Kauri trees, dat zijn de grootste bomen die er zijn in Nieuw-Zeeland. Sinds een aantal jaren zijn deze beschermd en mogen niet meer zomaar gekapt worden. Die bomen zijn echt zo groot en breed en waren wel 30 tot 40 meter hoog! Jell staat ermee op de foto en is zo iniminie dat je haar bijna niet ziet staan voor de boom. In de omgeving van de boom laat onze guide van deze dag ook de bladeren van de varen zien wat als nationaal teken wordt gebruikt in NZ. Het speciale aan deze varen is dat de onderkant van de bladeren zilver is. Op de shirts van sporters en op souvenirs kan je deze bladeren op terugvinden als kenmerk van NZ. Rond 14 uur komen we aan in Paihia. Het is er redelijk fris en niet echt zomers weer. We hebben in de bus besloten om morgen een boottour te gaan doen waarmee je én dolfijnen met dolfijnen gaan zwemmen en de Bay of Islands goed gaat zien. We kopen de kaartjes voor morgen en worden daarna bij ons hostel afgezet. Een super mooi hostel, slapen in een 4-persoonskamer met nog een ander Duits meisje, heel aardig en gezellig!

Dag 60  14-12-2014         Paihia – Bay of Islands

Om 06.00 werden we wakker van een heleboel regen en wind buiten, het leek wel te stormen. Oh nee niet nu we die dolfijnen/eilanden trip hebben geboekt! Maar goed aan het weer kun je nou eenmaal niks doen en als de dolfijnen er zijn gaan we het water in of het nou regent of niet! Dus wij om 09.00 helemaal ingepakt richting de pier waar de boot zou vertrekken. Bij het inchecken van de boot zei de mevrouw achter de balie dat de tour gecancelled is vanwege het slechte weer op zee en het is te gevaarlijk. Hier waren we stiekem al een beetje bang voor, natuurlijk waren we teleurgesteld op dat moment want de volgende dag zouden we hier om 15 uur weer vertrekken dus we hebben geen tijd om het naar een dag later te verzetten. We krijgen ons geld terug en gaan terug naar het hostel om te bedenken wat we dan gaan doen vandaag. We lenen twee mountainbikes bij het hostel en we fietsen naar de Haruru waterfalls ongeveer 5 km verderop. Het is natuurlijk geen Nederland met alleen maar vlakke wegen, dus het is flink aanpoten als we soms 1 km aan één stuk redelijk steil omhoog moeten fietsen. Inmiddels is het weer helemaal omgeslagen en is de lucht blauw met volop zon, heerlijk wam ineens! Na de flinke klimtocht zien we de waterval naar beneden denderen! Door de regenval is de waterval een stuk groter en voller dan normaal in de zomer, wat erg mooi is! Hierna moeten we natuurlijk de bergachtige routeook  weer terugfietsen. Thuis wacht een heerlijk warme douche op ons en relaxen we in de lounge van het hostel. Voor het avondeten maken we pannekoeken en eten samen met onze roomie Vivian.

Dag 61  15-12-2014         Paihia – Bay of Islands

Alweer de laatste dag in de Bay of Islands. Het weer vandaag is weer niet al te best, het regent en de wind is erg fris. Vandaag willen we met de mountainbike naar de Waitangi Treaty Grounds fietsen, dit is een historisch gebied waar een deel van de Maori-geschiedenis ligt. Vivian onze roomie gaat met ons mee en fietsen met zn 3en in de regen er naar toe. Het is gelukkig maar 15 minuten fietsen. Als eerste kijken we een film over de Maori en de gechiedenis erachter van het gebied waar we nu zijn. Daarna kunnen we rondlopen over het gebied en hebben we een schitterend uitzicht over de baai. Ook al is het regenachtig en een beetje mistig, het uitzicht is super! Rond lunchtijd zijn we terug in het hostel om nog wat eten te maken voordat we om 14.30 met de bus terug naar Auckland rijden. We slapen één nachtje in Auckland, want dinsdagochtend gaan we om 07.30 weer met de bus richting Raglan waar we één nacht verblijven.

Dag 62  16-12-2014         Raglan

We hebben goed geslapen in ons dormbed en vertrekken op tijd richting Raglan. Raglan is een surfdorp dat bekend staat om de goede golven. Toch gaan we hier niet surfen, het is redelijk fris en ook duur om hier surflessen te nemen of een plank te huren. Halverwege de middag komen we aan in een hele mooie lodge op een berg midden in de bossen. We kijken uit over de zee, heel erg mooi! We leggen alle spullen in de kamer en gaan dan terug de bus in om met zn allen de omgeving te verkennen. Als eerste rijden we een mooie gravel bergweg op naar een uitzichtpunt. Dit was misschien wel het mooiste uitzichtpunt wat we ooit gezien hebben! Amazing view en het was zo helder op dat moment, fantastische plek. Daarna rijden we richting het strand waar we een heleboel surfers in het water zien. De golven aan deze kant van de kust breken altijd naar links, nooit naar rechts of beide kanten. Dat maakt deze plek zo speciaal om te surfen hebben we ons laten vertellen. Als laatste deze middag gaan we een waterval bezoeken. Kleine bushwandeling brengt ons bij een platform waar we de gehele waterval naar beneden kunnen zien kletteren. Heerlijke middag gehad en we gaan terug naar het hostel voor een lekker zelfgekookt avondmaal.

Dag 63  17-12-2014         Mourea

Vanuit Raglan rijden we via Waitomo naar Mourea. In Waitomo hebben we en stop waar we activiteiten kunnen doen deze ochtend. Wij gaan een mooie wandeling door de omgeving maken. We lopen door grotten, boven een canyon door en uiteindelijk door de mooie groene landschappen van NZ. We lopen samen met een paar anderen van onze groep en halverwege de wandeling zijn we de pijltjes van de route kwijt en lopen we inmiddels midden in een wei met heel hoog gras. Dat kan niet het goede pad zijn... maar waar is het dan wel? We zijn over één hek geklommen waarvan we dachten dat er geen stroom op stond, tot dat de laatste erover heen moest haha! Toen zaten we weer in een andere wei en zagen we nog 3 of 4 hekken met stroom erop waar we dan overheen zouden moeten. Dat gaan we toch maar niet doen en lopen terug naar het pad waar we de weg kwijt zijn geraakt en vinden de oranje pijltjes van onze route weer en vervolgen we het pad tot we weer bij de bus uitkomen. Na de stop in Waitomo gaan we door naar Mourea. Dit is een Maori dorpje waar we een culturele overnachting hebben. We gaan leren hier vanalles over de geschiedenis van de Maori bevolking, de cultuur etc. Als eerste worden we begroet met Kia Ora, dat betekend welkom in het Maori’s. We nemen plaats in het gemeenschapshuis en leren de officiele begroeting van de Maori door elkaar een hand te geven en twee keer met je neus elkaar aan te tikken. Hierna geeft de Maori familie een performance, de Haka dans. Hier zit heel veel energie in, soms zelf een beetje agressief maar heel interessant om te zien. Na de performance gaan de mannen en vrouwen apart een stukje van de dans leren en daarna opvoeren. Erg interessant om dit te mogen meemaken en hier zelf aan kunnen deelnemen. Natuurlijk zijn we hongerig na al deze inspanningen en staat er een heerlijk diner met gebraden kip en aardappels voor ons klaar! Na het eten wordt het gemeenschapshuis omgetoverd tot slaapzaal en liggen we in rijen naast elkaar op een matras met slaapzak. Het voelde een beetje alsof we op groep-8 kamp waren haha! De groep was heel gezellig en de familie kwam in de avond nog meer vertellen over de Maori cultuur en was er de mogelijkheid alles te vragen wat we wilde weten.

Dag 64  18-12-2014         Mourea - Rotorua

De bus vertrekt vroeg deze ochtend want een heleboel mensen, waaronder wij ook, hebben een tour geboekt naar Hobbiton! Dit is de originele plaats waar het Hobbit dorp van de Lord of the Rings is gebouwd en veel scenes van de films zijn opgenomen. Het zag er precies zo uit als in de film, alle bloemen en planten waren in bloei en alles was zo goed bijgehouden dat je echt het gevoel krijgt dat je de opname set oploopt. De zon komt steeds meer door en het uitzicht van de omgeving is geweldig. Het leek bijna een sprookje waar je doorheen loopt, nou is Lord of the Rings natuurlijk ook een fantasie en zijn de Hobbits zo grappig en schattig. Het was een van de wensen die we hadden voordat we naar NZ zouden gaan om deze plek te bezoeken en het was echt geweldig! Nadat we terug zijn in Rotorua stappen we hier van de bus af om een aantal dagen in Rotorua door te brengen. We hebben een leuk hostel midden in het centrum en doen de rest van de middag rustig aan, beetje relaxen en wat boodschappen doen voor de komende dagen.

Dag 65  19-12-2014         Rotorua

Heerlijk een beetje uitgeslapen, dat was alweer even geleden dat we dat konden. We hebben besloten vandaag te gaan raften op de Kaituna rivier. Het is een rivier met klasse 5, het hoogst commerciele vaarbare wildwater, er zitten 3 watervallen in waar we met de raft vanaf gaan. Een van 2 meter, van 3 meter en de hoogste vaarbare waterval ter wereld van 7 meter! De eerste twee watervallen zijn om te oefenen hoe we in de boot moeten zitten, wat we moeten vasthouden en wat we moeten doen voordat we de 7 meter waterval afgaan. We moeten een paar minuten wachten bij de waterval totdat de andere boten beneden weg zijn. Jell is redelijk nerveus voor de hoge waterval en na het fluitsignaal gaat het gebeuren. We gaan het doen!! We varen naar de rand en ineens is de boot los en gaan we met de waterval naar beneden, door de hoge snelheid gaat de hele boot mee onderwater en komen we daarna weer boven. Op het moment dat de boot van onderwater terug naar boven komt , komt er aan de kant van Jell een enorme golf waardoor ze uit de boot wordt geduwd. Hoe goed je dan ook vasthoudt, tegen de kracht van dit wilde water is geen houden aan. Een aantal seconden onder water is Jell weer boven en zwemt hoestend richting een rots om zich aan vast te houden totdat de boot bij haar is en terug in de boot wordt gehesen. Na deze waterval hebben we nog de resterende halve tocht te gaan met veel leuke vervallen. Ondanks de lancering van Jell in de waterval was het een super gave trip! Naderhand hebben we een cd gekocht met daarop alle actie foto’s van onze raftingtrip. Voordat we gingen raften had Bart contact gehad met Oscar, die ook in Hopfgarten werkte afgelopen winter, en hij woont in Rotorua. Hij had aangeboden dat we zijn auto voor een paar dagen mochten lenen, een aanbod wat we graag wilden aannemen! Zijn ouders hebben een cafe aan het meer in Rotorua, dus hier zijn we na het raften naar toe gegaan. Met zijn vader zijn we naar hun huis gereden boven op een heuvel aan het meer, ontzettend mooi! We hebben samen met zijn vader, Joof, en hond Jake een mooie wandeling door een Redwood forest gemaakt. Dit bos ligt naast de golfbaan waar hij regelmatig een balletje slaat, en aan het einde van de wandeling gaan we een aantal holes slaan. Het was echt heel erg gezellig en daarna nemen we de auto mee naar Rotorua voor 2 dagen.

Dag 66  20-12-2014         Rotorua

Vroeg opgestaan om op tijd te vertrekken naar Wai-O-Tapu, een geothermaal gebied met allerlei gekleurde wateren, stenen, geysers en andere maanlandschappen. Om 10.15 spuit de geyser het hete water uit de ondergrondse bron naar boven. Mooi om te zien, tot een heel aantal jaar geleden spoot deze geyser iedere 24 uur uit zichzelf het hete water naar boven, dat gebeurt nu niet meer. Met natuurlijke zeep wekken ze nu iedere dag de geyer op, zodat deze toch het borreldende hete water kwijt kan iedere dag. Na de geyser gaan we de wandeling rondom de geothermale gebieden doen. De champagnepool is de bekendste van de omgeving, het heeft een feloranje rand met blauw/groen water. Het water is ontzettend heet en er komt veel stoom vanaf, dit geeft een heel magisch effect. We zagen een heleboel gekleurde wateren, uitzichtpunten en borrelende modderpoelen. Op het laatst komen we langs een felgeel gekleurd meer. Het is zo absurt, zo bijzonder om te zien dat bepaalde stoffen in de aarde dit veroorzaken. Het zijn allemaal natuurlijke processen die bepaalde reacties veroorzaken en er daardoor fantastisch mooi uitzien. Alsof je door een compleet ander soort wereld loopt, een soort maanlandschap ofzo. Hierna zijn we met de auto naar een warmwaterbron gereden die vlakbij Wai-O-Tapu ligt. In dit watertje komen een ijskoude waterstroom en een heetwaterstroom bij elkaar in één poel. Dat betekend dus dat je met je rug in het ijskoude water kan zitten terwijl je voeten in bloedheet water zitten. Hierna rijden we een mooie route langs de Green and Blue lakes en daarna lake Tawahera.

Dag 67 21-12-2014         Roturua

Deze dag gaan we lekker rondrijden met de auto, op zoek naar mooie routes om te rijden. We gaan riching Taupo en stoppen onderweg bij de Huka Falls. Dit is een enorme waterval waar per 2 seconden de hoeveelheid water uit een wedstrijdzwembad naar beneden komt. Het water heeft een hele mooie kleur blauw, ijzig blauw met wit schuimend water erop. Daarna rijden we naar Lake Taupo waar we een mooi uitzicht over het meer hebben. Op de terugweg rijden we een hele mooie rustige weg door het landschap van NZ, af en toe zijn het zelfs gravelwegen, zo ontzettend mooi hier!

Dag 68 22-12-2014         Rotorua – Lake Aniwhenua

Om 12.30 worden we weer opgepikt door de Straybus en gaan we weer een stukje verder reizen. Via Taupo rijden we naar Lake Aniwhenua waar we in een hele mooie lodge aan het meer slapen. Deze lodge is ook van een Maori familie, en deze avond krijgen we een traditioneel Maori diner te eten. Ze hebben een gat in de grond met stenen, deze stenen worden een bepaalde tijd verhit. Daarna wordt het vlees in een soort kooien op de stenen in de grond gezet, worden er een stuk of 10 vochtige doeken overheen gelegd. Als laatste gaat er een plastic zeil over de zoeken en hierop wordt al het zand terug gestort voor de komende 2 uur. Het is een soort natuurlijke stoomoven dat het vlees gaar stoomt. Het eten was erg lekker en speciaal om dit mee te kunnen maken. Verder hebben we deze middag een armband van bladeren geweven en heeft Bart in de avond mee palingen gevangen in het meer, althans een poging gedaan tot het vangen van palingen, want ze wilde deze avond niet echt toehappen. Helaas voor de volgende bus hebben ze weinig paling bij het diner morgenavond. Het is een heerlijke zonnige dag geweest met leerzame activiteiten, frisbee en gevoetbald op het gras en een heerlijk avondmaal.

Dag 69  23-12-2014         Lake Aniwhenua - Whakahoro National Park

We vertrekken op tijd en stoppen onderweg bij een natuurlijke warmwaterbron waar we even kunnen zwemmen, daarna rijden we door naar Taupo, een stad gelegen aan het grootste meer van NZ, Taupo Lake. Hier gaan we voor een paar uurtjes de bus uit en kunnen we zelf rondlopen door het stadje en wat lunchen. Na Taupo rijden we door richting Whakahora National Park, waar we 2 nachten verblijven. Na een ontzettend mooie rit komen we rond 17.00 uur aan in de lodge, heel mooi gelegen in een fantastisch landschap! Vanavond koken we met de hele groep samen, een huisgemaakte hamburger met salade.

Dag 70  24-12-2014         Whakahoro National Park

Heerlijk geslapen deze nacht, het is zo stil hier, je hoort helemaal niks! Op onze planning staat een ongeveer 3 uur durende wandeling over de kam van de berg vlakbij de lodge. Het is zonnig en warm vandaag dus we beginnen een beetje op tijd zodat het nog niet super heet is. Het is een steile klim met al na een half uur fantastische uitzichten die alleen nog maar mooier worden hoe hoger we gaan! We doen het lekker op ons gemak en genieten van de mooie uitzichten! De tocht naar beneden was erg stijl en glad doordat het afgelopen nacht geregend heeft. Zeker 10 keer zijn we uitgegleden en op onze billen gevallen, die zijn morgen dus mooi blauw, maar we hebben ontzettend gelachen. Een aantal keren zag het er bij beide zo grappig uit dat we niet alleen bilpijn hadden maar ook buikpijn van het lachen! Na deze wandeling hebben we eerst al het zweet van ons afgedouched en toen heerlijk bij de lodge in het zonnetje gezeten, een beetje gelezen en aan ons verhaal en filmpje gewerkt! Het is kerstavond vandaag, maar dat gevoel hebben we totaal niet, onder andere door het weer, de grote afstand van huis en dat we met allemaal ‘vreemde’ mensen zijn. Maar we hebben een gezellige groep dus we vermaken ons prima deze kerst! Morgen, eerste kerstdag, staat er een 8 uur durende wandeling op de planning, genaamd Tongariro Alpine Crossing, een van NZ beste één-dag wandelingen! Op tijd slapen dus want we vertrekken vroehoeg!

Dag 71  25-12-2014         Whakahoro - Tongariro National Park (Eerste kerstdag)

Om 06.30 vertrekken we richting het Tongariro National Park waar we de Tongariro Alpine crossing gaan lopen. Het is een wandeling van bijna 20 km, 19,4 om precies te zijn. We beginnen op ongeveer 800 meter hoogte en het hoogste punt is op bijna 2000 meter. Het is redelijk mistig deze ochtend dus wanneer we de eerste lange steile klim hebben zien we helemaal niks van het uitzicht, alles is totaal wit! Jell een beetje teleurgesteld want die is bang dat we de hele dag niks gaan zien, maar we kunnen er nou eenmaal niks aan doen en lopen verder. We hebben de mogelijkheid om de mount Doom op te gaan, die is ongeveer 2500 meter, maar aangezien deze totaal in de dichte mist ligt en dan toch niks zien bovenop, besluiten we de gewone route te blijven volgen. Deze top beklimmen zou ook nog 2 uur extra tijd kosten, en 20 km is al een heel eind op 1 dag. Want het is natuurlijk geen 20 km zoals we die in Nederland zouden lopen, lekker vlak, nee helaas niet haha! Na de tweede klim laten we gelukkig de mist achter ons en worden we beloond met een fantastisch uitzicht! Mede voor deze fantastische uitzichten werken we ons helemaal in het zweet vandaag, en het is het dubbel en dwars waard, en we zijn pas op 1/3 van de tocht, dus er gaat nog zoveel moois komen. We klimmen weer een stuk hoger, opnieuw een fantastisch uitzicht op de Red Crater, een bordeaux rood met zwart vulkanisch gebergte. Na deze stop gaan we naar de laatste steile klim naar de top, vanaf daar kunnen we de Emerald Lakes zien liggen. Drie kleine felblauwe vulkanische meren, heel idyllisch gelegen in het landschap! Aan de andere kant van de top ligt ons een heel steil puinveld te wachten waar we voetje voor voetje naar beneden moeten schuiven, want als je hier valt, dan lig je helemaal beneden. Beneden bij de Emerald Lakes gaan we zitten voor onze lunchpauze en op dat punt zijn we ongeveer op de helft van de wandeling, nog 10 km te gaan. Na de top zijn er nog een paar klimmen omhoog maar bij lange na niet zo steil en lang als degene die we al gehad hebben. De lunch, die bestond uit zelfgebakken pannekoeken en een bakje pasta met rode saus, hebben we weer genoeg energie voor de rest van de tocht. De zon is inmiddels begonnen met schijnen en dat maakt het meteen lekker warm, de dikke kleren kunnen terug de tas in. Als we op 3/4 van de tocht zijn komen we bij een grote plak sneeuw, waar we natuurlijk even een foto maken met onze kerstmutsen op, het is immers eerste kerstdag, dus toch een beetje een witte kerst ;) Na de sneeuw zijn we bijna uit het hooggebergte en hebben we nog zo’n 6,5 km te gaan door heide en het allerlaatste deel is door het bos. Die laatste 3 km beginnen we toch onze beentjes en voetjes aardig te voelen, we hebben inmiddels 17 lengtekilometers in de benen en bijna 1200 steigmeters naar boven en beneden gelopen! Het was een geweldige tocht, onze mooiste wandeling die we ooit gelopen hebben en waar we nog heel vaak aan zullen terug denken! Het wordt dus niet voor niets een van NZ beste dagwandelingen genoemd! Deze avond hebben we een gezellig kerstdiner met de hele groep. We hebben met de groep een eigen kerstboom meegenomen in de bus en doen na het eten een cadeauspel met zn allen. Hierna is het bedtijd en zijn we blij als we liggen en onze voeten en benen rust krijgen, morgen hebben we een vrije dag en doen we niks behalve relaxen en wat kleren wassen!

Dag 72  26-12-2014         Tongariro National Park (Tweede kerstdag)

Wat zijn onze spieren stijf deze ochtend! Gelukkig hoeven we vandaag helemaal niks en kunnen we heerlijk uitslapen en samen een lekkere kerstbrunch maken deze middag. Een heerlijke middag om even alle foto’s te organiseren, de film te maken en ons verhaal te typen. Deze avond hebben we samen een kerstdiner en morgenochtend vertrekken we naar Wellington met een nieuwe bus en een nieuwe groep. Zo ontmoeten we iedere keer weer nieuwe mensen.

Dag 73   27-12-2014        Wellington

Vandaag rijden we van het Tongariro National Park naar Wellington waar we één middag en nacht verblijven. Rond 14.30 komen we aan en leggen gauw onze spullen op de kamer en gaan Wellington verkennen. We gaan met een ouderwetse cablecar naar boven voor een mooi uitzicht over Wellington en de haven. Het is prachtig weer vandaag dus we lopen boven wat rond en gaan daarna terug naar beneden en lopen nog wat door Wellington. Het is een kleine compacte stad dus alles is goed te voet bereikbaar. Morgenvroeg gaan we met de ferry naar het Zuidereiland, een 3,5 uur durende tocht die ook heel mooi schijnt te zijn!

See you at the other side!

Liefs, Bart & Jelleke

1. Anneke Scheer:
    27 december 2014
    Wat een mooi verhaal weer, heb genoten! Veel plezier op het zuidereiland en goeie reis !!!
  2. Danielle & Livaine:
    27 december 2014
    Zo, wat een lang verhaal weer ;) geniet nog lekker daar. Veel plezier op zuidereiland. Ik zie het volgende verhaal wel verschijnen. X
  3. Anneke Scheer:
    27 december 2014
    Het was weer een prachtig verhaal. Heb ervan genoten, ongelooflijk wat een belevenissen. Ook leuk dat je zoveel andere mensen ontmoet! De video heb ik nog niet kunnen vinden, kan dit kloppen.? Heel veel plezier op het zuider eiland Steef
  4. Stephan en Anneke:
    27 december 2014
    Jullie snappen natuurlijk dat ik het verhaal heb gelezen op de i-pad van Anneke, maar de laatste reaktie was van mij. nu nog een naschrift vanaf mijn eigen computer. veel groeten van de gehele familie van den Hoogen. Waren gisteren bij ons op het kerstdiner. Steef
  5. Hans van der wijst:
    28 december 2014
    Vond behalve de verhalen ook allerlei namen indrukwekkend: Tongariro, Whakahoro, Aniwhenua, Rotorua,Raglan, Mourea, Paihia... Auckland klinkt dan wel 'gewoontjes'.
    Ben benieuwd naar de namen van Zuidereiland...

E ngahau !
    (Ja...ik kan ook een aardig woordje Maori's...)
  6. Nina en Nol:
    29 december 2014
    wat een fantastische avonturen weer! Genietse verder!
  7. TRijntje:
    29 december 2014
    Geweldig..xx
  8. Dianne:
    30 december 2014
    wat een geweldige ervaringen voor jullie. Fijne jaarwisseling en een mooi 2015 voor jullie!
  9. H&K:
    30 december 2014
    Hej Globetrotters,
    Mooi dat jullie zo genieten, openstaan voor nieuwe contacten, cultuur en natuur. Top afsluiting van 2014 en vast een prachtig begin in 2015.
    Mooie jaarwisseling daar aan de andere kant van de wereld.
    Jullie zijn eerst!